Komisch millimeterwerk en een lieve, maar niet té zoete meermin

Musical

The Little Mermaid door Joop van den Ende Theater-producties.

Inl. musicals.nl ****

Al meteen zien we haar zwemmen, met een dartele vlinderslag en af en toe kopjeduikelend in de diepe diepzee. In werkelijkheid zit ze vast aan een kabel hoog in de lucht, maar door het blauwe schemerlicht en de golvende projecties is het luchtruim geen luchtruim meer. Het is voor onze ogen veranderd in de zee, waar de kleine zeemeermin uit het sprookje van Hans Christian Andersen hunkert naar de bovenwereld. En naar de door haar sirenenzang betoverde prins. Disney maakte er in 1989 de tekenfilm The Little Mermaid van, en daarna de musicalversie die nu, in een Nederlandse bewerking, voor het eerst in Europa wordt vertoond.

Een sprookje voor alle leeftijden is het, dat in geraffineerd gemonteerde taferelen laat zien hoe de bovenwereld en de benedenwereld eerst nog vreemden voor elkaar zijn, tot er natuurlijk een happy end volgt. Met zang en dans, komedie en romantiek, een vindingrijke visualisering en onweerstaanbaar charmante melodietjes van de vaste Disney-componist Alan Menken, die aan de bestaande filmsongs nog nieuwe nummers heeft toegevoegd. Waarbij vertaalster Martine Bijl de vrolijkheid opvoert met een verrassend vocabulaire dat uitblinkt in woordspeelse verwijzingen naar zee, vissen, nattigheid en nautisch jargon. Haar zeemeermin redt zich wel; ze zwemt niet in zeven zeeën tegelijk.

In de doeltreffende regie van Glenn Casale maken vrijwel alle spelers hun types meer dan waar. De debuterende hoofdrolspeelster Tessa Sunniva van Tol is een toonbeeld van lieflijkheid zonder mierzoet te worden, met een zangstem die alle bijbehorende transparantie uitstraalt. Tommie Christiaan speelt een prins die onhandig en robuust tegelijk kan zijn. De door Marjolein Touw gespeelde zeeheks, met haar meterslange tentakels, is een toppunt van doortrapt gedoseerde gekkigheid. En in de kleinere rollen leveren ook spelers als Juan Wells, Dick Cohen en Alfred van den Heuvel heel wat komisch millimeterwerk.

Zo is The Little Mermaid een bezienswaardige combinatie van theatertechniek en verteltalent. Of, zoals hier onderzee gezongen wordt: „Eigenlijk gaat er / niks boven water”.