Deze fijne feel-good reclame van Coca-Cola tovert een lach op je gezicht

Verborgen camera’s hangen er om makkelijker boeven mee te kunnen vangen. Maar behalve inbraken, vechtpartijen en tasjesroven leggen ze ook een heleboel vast dat wél leuk is. Deze nieuwe, fijne feel-good reclame van Coca-Cola tovert een lach op je gezicht en laat je weer een beetje beter voelen over de wereld.

Bewakingscamera’s hangen er om makkelijker boeven mee te kunnen vangen. Maar behalve inbraken, vechtpartijen en tasjesroven leggen ze ook een heleboel vast dat wél leuk is. Deze nieuwe, fijne feel-good reclame van Coca-Cola tovert een lach op je gezicht en laat je weer een beetje beter voelen over de wereld.

Het filmpje bevat anderhalve minuut aan momenten die je hele dag goed kunnen maken. Van eerlijke zakkenrollers tot chips-dealers, van vredelievende krijgers tot onverwachte brandweermannen - de mens is zo slecht nog niet. Een aantal crazy heroes ontsnappen zelfs ternauwernood aan de dood.

Heel de wereld aan de Cola

De camerabeelden komen volgens Coca-Cola vanuit heel de wereld. Het is dan ook een behoorlijk universeel drankje: er zijn op de hele wereld slechts drie landen waar Coca-Cola geen zaken doet - Birma, Cuba en Noord-Korea.

Dat getal wordt als het aan Coca-Cola ligt binnenkort teruggebracht tot twee. Het bedrijf maakte afgelopen weekend bekend weer producten in Birma te willen verkopen, nu de sancties tegen het land zijn versoepeld door de democratische koers die het land vaart. Het is voor het eerst in zestig jaar dat Coca-Cola weer zaken zal doen in Birma.

In Cuba werden de dranken van Coca-Cola vijftig jaar geleden ook verkocht, maar na de Cubaanse Revolutie moest het bedrijf het land verlaten. In Noord-Korea heeft Coca-Cola nog nooit zijn producten verkocht. Maar is het in die landen soms tóch mogelijk om het populaire zoete goedje te bemachtigen. Dat komt doordat onafhankelijke derden uit buurlanden de frisdrank importeren.

    • Mirjam Remie