Vrouwen tegen Mannen

Uit onderzoek naar ons wijndrinkgedrag blijkt dat vooral de vrouw bepaalt welke wijn er wordt gedronken. Gezien het marktaandeel van de supermarkten waar tegen de 90 procent van alle wijn voor thuisgebruik wordt gekocht, is dat niet bepaald verbazingwekkend.

Inmiddels is rood, wit en rosé zelfs op het lijstje van noodzakelijke boodschappen beland. Heel rolbevestigend is wel dat du moment er een etentje wordt gegeven de man er juist op uit wordt gestuurd om ‘een mooi flesje’ te scoren. Hij mag dan richting de wijnspeciaalzaak om the big spender uit te hangen. Het gemiddelde bestedingsbedrag aan wijn ligt bij de slijter bijna drie keer hoger (€ 17,00) dan bij de grootgrutter.

En terwijl zijn vrouw haar aankoop in de super baseert op vrolijke, moderne etiketten valt de man juist op de traditionele. Ook dat bleek uit dat onderzoek. Gravures, klassieke typografie, gouden opdrukken en stoere flessen met brede schouders wil hij zien. En verhalen horen over veertig jaar oude stokken geplant in een streek die Massif d’Uchaux heet. Kijk, daar kun je mee thuis komen.

Helemaal als de wijn in het glas verder ook nog een mooi verhaal vertelt over aards, puur en zonnig fruit. Een oprechte geur verspreidt van stallen met een hormoonvrije veestapel. En zacht, stevig en behaaglijk afdrinkt. Behaaglijk leunt de man achterover. Omdat in dit geval hij zijn bestedingsgedrag op slechts € 11,30 heeft weten af te maken.

‘Een koopje’, neuriet hij tevreden over zijn Domaine de la Renjarde 2009 Côtes du Rhône Villages en hij schenkt zijn gasten nog eens in bij de gevulde lamsschouder volgens een recept van Wil Demandt dat hij al in de oven had gezet. Want meneer doet zelf natuurlijk ook het ‘grote vlees’.

Importeur Goessens. Verkoopadressen via 043-3523200 www.goessens.com

    • Harold Hamersma