Let op: nieuwe spelregels voor de auto van de zaak

Er zijn nieuwe, fiscale spelregels rondom de auto van de zaak. Die hebben vanaf 1 juli effect voor mensen met een leaseauto, maar ook voor particuliere autokopers. Wie nog wil profiteren van de huidige bijtelling moet snel handelen.

Alle verkopers van Volkswagen-dealer Hoogenboom in Rotterdam zijn in gesprek. Als verkoper Maurice de Ruiter even later vrij is, beaamt hij dat het drukke tijden zijn. „In de aanloop naar 1 juli worden er heel veel leaseauto’s afgeleverd die al dit voorjaar zijn besteld. Daar zijn we druk mee. Maar daarnaast zijn er ook particulieren die hebben ontdekt dat sommige auto’s na 1 juli wel duizend euro duurder worden. Dat geeft ook meer telefoontjes en showroombezoek.”

Nog twee weken en dan gaat ‘het nieuwe bijtellen’ van start. De auto van de zaak wordt vanaf 1 juli anders beoordeeld en ook anders belast. In lijn met de campagne ‘Het Nieuwe Rijden’ gaat de belastingdienst het accent voor de bijtelling voor privégebruik van leaseauto’s nóg verder verleggen naar zuinigheid en terugdringing van de CO2-uitstoot.

Daarbij speelt een rol dat de overheid last heeft van eigen succes; sinds een aantal jaren worden zuinige leaseauto’s beloond met een lager bijtellingspercentage van 14 of 20 procent. Voor particuliere kopers geldt dat voor dergelijke auto’s geen BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) en evenmin wegenbelasting behoeft te worden betaald.

Die maatregelen hebben de afgelopen jaren hun effect op de automarkt niet gemist. Vorig jaar was maar liefst één op de drie nieuw verkochte auto’s een extra zuinig exemplaar. De plannen zijn ooit ingevoerd door de huidige minister van Financiën, Jan Kees de Jager (CDA), in de periode dat hij nog staatssecretaris was in het vierde kabinet Balkenende. Hij introduceerde de 14 procentsnorm voor de bijtelling (sindsdien een begrip in de autowereld) en de hogere heffing voor zeer onzuinige auto’s, die algauw te boek stond als de ‘slurptaks’. De Jager kreeg voor elkaar dat leaserijders onderling niet meer spreken over pk’s en topsnelheden, maar over hun bijtellingspercentage.

De opvolger van De Jager op Financiën, staatssecretaris Frans Weekers (VVD), is heel tevreden dat de milieudoelstellingen van de overheid voor de vergroening van het Nederlandse wagenpark nu al zijn gehaald. De andere kant van de medaille is echter dat Weekers bijna een miljard euro minder belastingopbrengsten heeft uit de autoverkopen. Weekers past ervoor om de belastingen dan maar weer te verhogen, dus heeft hij besloten om de normen aan te passen.

Met ingang van 1 juli gelden er dus nieuwe bijtellingsregels, waarbij het stokpaardje van de CO2-uitstoot als norm verder wordt bereden. Voor wie nu een leaseauto heeft, verandert er niets: het bestaande leasecontract kan gewoon worden uitgediend. Maar wanneer er een nieuwe auto van de zaak wordt besteld ná 1 juli 2012 gaan er strengere normen gelden. Vanaf 1 januari 2013 worden de regels opnieuw aangescherpt en datzelfde gaat gebeuren in 2014 en 2015. Vanaf 2014 wordt er bovendien een nieuwe bijtellingsnorm van 7 procent ingevoerd; die gaat dan gelden voor auto’s waarvoor nu de bijtelling op 0 procent staat: plug-in hybrids als de Opel Ampera of de populaire Toyota Prius.

Voor particulieren geldt dat ze geen bijtelling betalen, maar ze merken na 1 juli wel dat bepaalde auto’s duurder worden, omdat er – vanwege de strengere CO2- normen – opeens BPM moet worden betaald. „Een Nissan Qashqai wordt dan opeens ruim duizend euro duurder,” zegt Flip Verhoek, verkoper bij Autohaag Zeeuw in Den Haag. „Vanuit de importeur is dat onder de aandacht gebracht bij kopers en ik merk dat weer aan drukte in de showroom. We hebben nog wel wat Qashqai’s op voorraad, maar daarvan zullen er vóór 1 juli nog veel worden verkocht.”

Die trend herkent Volkswagen-verkoper Maurice de Ruiter. „Sommige Passat-modellen worden per 1 juli toch een flink stuk duurder, dus is er nu belangstelling voor. Eén klant zei dat hij van dat prijsverschil makkelijk op vakantie kon.”

De leasemaatschappijen, die de datum van 1 juli uiteraard kunnen dromen, hebben ook hun maatregelen genomen. LeasePlan bijvoorbeeld heeft, in de aanloop naar 1 juli, een flinke vloot bijtellingsvriendelijke auto’s ingekocht. Zo is een Peugeot 508 HYbrid4 (één grote middenklasser met 14 procent bijtelling) nog uit voorraad leverbaar, voor snelle beslissers.

Maar de leasespecialisten zijn ook nuchter, net als hun klanten. „Ik denk dat leaserijders zich niet gek moeten laten maken”, zegt Erik Staat van LeasePlan. „Er blijven nog best wel wat auto’s over die ná 1 juli óók onder het gunstiger bijtellingstarief vallen. En vlak daarnaast de auto-industrie niet uit, die ziet voortdurend kans om auto’s te produceren die weer aan de nieuwe normen voldoen. Mijn advies zou zijn: maak goede afspraken met de dealer dat hij je auto inderdaad aflevert vóór 1 juli. En houd het autonieuws goed bij. Er is in de autotechniek veel mogelijk en het zou zuur zijn als je nu nog even vlug een leaseauto bestelt terwijl er over drie maanden een nóg schonere versie komt”, aldus Staat.

Bij concurrent Athlon Car Lease is ook gezorgd dat dealers voldoende auto’s in huis hadden, maar wordt tevens ingezet op een nieuw fenomeen: elektrisch rijden. „Want voor elektrische auto’s, inclusief plug-in hybrids als de Opel Ampera, verandert er niets. Die hebben en houden hun nul procent bijtelling”, weet woordvoerster Corina Eckhardt. „Pas in 2014 gaat voor de hybrids het nieuwe bijtellingspercentage van 7 procent gelden.”

Veel zakelijke rijders opteren om die reden voor een plug-in hybride auto, maar het probleem is dat lang niet elke werkgever bereid is om de nog altijd hoge prijs daarvan te betalen. Populaire semi-elektrische auto’s als de Opel Ampera of Toyota Prius, kosten toch rond de veertigduizend euro. Fors boven de norm van veel leaserijders.

Hier kan ‘Mia’ een oplossing bieden. Mia staat voor Milieu-investeringsaftrek; deze regeling van de belastingdienst stelt ondernemers in staat tot 36 procent van een investeringbedrag (in dit geval dus een milieuvriendelijke auto) in mindering te brengen op de fiscale winst. Daardoor wordt een auto als de Chevrolet Volt (het Amerikaanse broertje van de Opel Ampera) goedkoper dan een Audi A4, zowel qua aanschaf als per kilometer.