Gemeenten tegen dichte ov-poortjes

Het sluiten van controlepoortjes op NS-stations stuit op groeiende weerstand van gemeenten. Dat blijkt uit een rondgang van deze krant. Leiden heeft NS gesommeerd de poortjes onmiddellijk te verwijderen omdat het station publieke ruimte is, waar mensen ook doorheen lopen als ze niet met de trein gaan. NS heeft bezwaar aangetekend.

Ook Amersfoort, Zwolle, Deventer en Haarlem eisen alternatieven voor de poortjes. Zij zijn in gesprek met NS, bevestigt de belangenvereniging van gemeenten VNG. Komt er geen oplossing, dan dreigt ook in die gemeenten een rechtszaak. Liliane ter Maat van de VNG vindt het van „groot belang” dat de „interwijkgebieden” in die gemeenten open blijven. „En dat wordt heel ingewikkeld als NS stations gaat afsluiten. Daar moet een oplossing voor komen.”

De eerste stations worden op zijn vroegst in 2013 door poortjes afgesloten. Dat is het zoveelste uitstel voor het project. Oorspronkelijk zouden de treinstations vanaf 2008 nog alleen toegankelijk zijn voor mensen met een ov-chipkaart. Op 36 van de bijna 400 treinstations zijn nu poortjes geplaatst. In 2003 dachten NS en overheid nog dat 150 stations van controlepoorten zouden worden voorzien.

Het poortjesdrama: pagina 22

    • Huib Modderkolk