Wurm je tussen de naakte lijven door op Art Basel

A visitor (C) walks in between naked performers re-performing "Imponderabilia" (1977) by artists Marina Abramovic and Ulay at the Art Basel fair in Basel, June 12, 2012. REUTERS/Christian Hartmann (SWITZERLAND - Tags: ENTERTAINMENT SOCIETY) TEMPLATE OUT REUTERS

Veel galeriehouders op Art Basel, de kunstbeurs die gisteren opende in Bazel, spreken al over een kunstmarathon. Want na de Frieze in New York en ArtHK in Hongkong is Art Basel in zes weken tijd de derde belangrijke beurs voor moderne en hedendaagse kunst. Van de driehonderd galeries die in Bazel aanwezig zijn, waren er 109 ook al in New York, 43 deden zelfs alle drie de beurzen aan.

Maar in dat drukke kalenderjaar blijft Art Basel de belangrijkste plek om kunst te kopen. Vanwege de toegenomen vraag van bekende en nieuwe verzamelaars heeft de beurs de preview voor vips dit jaar verlengd tot twee dagen. De galeries moesten hun gasten onderverdelen in ‘First Choice’ en gewone vips. „Dat creëert dit jaar een heel andere energie”, zegt Annet Gelink, de enige Nederlandse deelnemer aan de galeriesectie van Art Basel. „Je hebt meer tijd om met verzamelaars te praten.”

In totaal wordt er op de beurs voor 2 miljard dollar aan kunst aangeboden. Alleen al in de stand van Larry Gagosian hangen museale werken van onder meer Andy Warhol, Pablo Picasso en Damien Hirst met een gezamenlijke geschatte waarde van 250 miljoen dollar. Veel galeries kiezen in deze financieel onzekere tijden voor gevestigde namen. Marlborough biedt een Mark Rothko uit 1954 te koop aan voor 78 miljoen dollar, Pace een Gerhard Richter uit 1986 voor 25 miljoen euro – prijzen die in de buurt liggen van de veilingrecords die deze kunstenaars afgelopen mei behaalden bij Christie’s in New York.

Volgens Gelink wordt de kunstmarkt op dit moment gedomineerd door twee groepen verzamelaars: zij die de veilingen nauwgezet volgen, en zij die zelf kijken en kopen. „Er is echt een tweedeling aan het ontstaan, tussen wat ik de ‘followers’ noem en de eigenwijze kopers.” Het aanbod op de beurs noemt ze braaf. „Vooral beneden, waar de moderne meesters hangen, is het een gekkenhuis. Alles is te koop. Ik hoop niet dat Art Basel een soort Tefaf wordt.”

Veel galeries spelen met hun aanbod in op de grote zomertentoonstellingen. Zo toont Gelink werk van Ryan Gander, die voor de Documenta een spectaculaire windinstallatie maakte.

De grote publiekstrekker is een performance van Marina Abramovic, Imponderabilia. Twee naakte performers recreëren haar werk uit 1977, toen Abramovic zelf naakt met haar partner Ulay in de deuropening van een museum stond en het publiek niet naar binnen kon zonder langs hun lichamen te strijken. Ditmaal is er voorzien in een extra ingang, zodat preutse verzamelaars toch de koopwaar kunnen komen bekijken.

Redacteur Beeldende Kunst

Art Basel duurt nog t/m 17 juni. Basel.artbasel.com

    • Sandra Smallenburg