Is dit liefde of masochisme?

Spoorloos (George Sluizer, 1988)Ned. 3, 20.25 – 22.15 uur

Tijdens de wereldtentoonstelling van Parijs in 1900 verblijven een moeder en dochter in een hotel. Als haar moeder ziek wordt, gaat de dochter medicijnen kopen. Bij terugkomst blijkt moeder spoorloos verdwenen. Het wordt nog vreemder: als zij naar haar moeder vraagt, doet iedereen alsof ze die nog nooit gezien hebben. De plot van Spoorloos, de klassiek geworden verfilming van Tim Krabbé’s Het Gouden Ei (1984), grijpt terug op dit beroemde broodje aap-verhaal. Een verhaal dat diende als inspiratiebron voor talloze boeken en films, zoals Hitchcocks thriller The Lady Vanishes (1938).

Wanneer het stel Rex (Gene Bervoets) en Saskia (Johanna ter Steege) op vakantie gaat naar Frankrijk maken ze even een tussenstop bij een benzinepomp. Als Saskia wat versnaperingen gaat kopen, komt ze nooit meer terug. Drie jaar later heeft Rex een nieuwe vriendin maar pijnigt hij nog steeds zichzelf met de vraag wat er is gebeurd. Is dit verregaand masochisme of ultieme liefde?

Bijna 25 jaar na dato is Spoorloos nog steeds fascinerend. Omdat de uitkomst van de plot waarschijnlijk bekend is, kan de kijker op andere dingen letten. De parallellen tussen Rex en Raymond bijvoorbeeld. Want in hoeverre is Rex’ obsessie met Saskia’s verdwijning, zijn wil tot weten, anders dan het pathologische gedrag van de ogenschijnlijk keurige burgerman Raymond (Bernard-Pierre Donnadieu), de angstaanjagend kille sociopaat die Saskia met chloroform bedwelmt en ontvoert?

André Waardenburg