Exclusieve op uitnodiging rooftop party's

Het driedaagse festival Sonar in Barcelona is begonnen. Maar the place to be is Off-Sonar. Hier komt iedereen die iets betekent in de underground elektronische muziek.

Redacteur Cultuur

D zon schijnt fel op de tiende verdieping van Hotel Diagonal in Barcelona. Een groep mensen met tribal prints, zonnebrillen en opgeschoren haar danst voor de mini-dj-booth. Een man in witte badjas met groen suède loafers, die later een van de oprichters van muziekblog Resident Advisor blijkt te zijn, verzucht: „Er zijn hier gewoon te veel mensen uit de industrie. Ik dacht als ik begin met dressing down, wordt het hier misschien wat luchtiger.”

Dit is Off Sonar: een verzameling feesten buiten het officiële festival Sonar in Barcelona. Sinds een jaar of tien geven Europese clubs als het Berlijnse Watergate, het Amsterdamse Studio 80 en techhouse labels als Innervisions en Mobilee feesten op locatie in Barcelona. Voor de kleinere indie (‘independent’) labels zijn de feesten op de dakterrassen en in de strandclubs belangrijker dan Sonar zelf. In de afgelopen jaren zijn ze uitgegroeid tot een informele conferentie voor iedereen die wat betekent in de wereld van underground elektronische muziek.

De bezoekers van de Off Sonar-feesten vertegenwoordigen de underground scene, zegt techno dj Joris Voorn. „Wat dat is? Lastig. De underground scene. Het zijn jongeren die hogeropgeleid zijn en naar een bepaald soort techno en house luisteren. Niet per se easy listening, eerder experimenteel. Drugs zijn een belangrijk onderdeel. Maar het gaat ook om feesten waar een bepaald soort groove wordt gecreëerd. Een soort van cool factor.”

Naar schatting van lokale organisator Hernan Herrera (34) komen er naast de 80.000 mensen op Sonar meer dan 400.000 mensen op de Off Sonar-feesten af. Easyjetset, zo worden de Europese feestvierders genoemd. De term is bedacht door de Duitse muziekjournalist Rapp, die werd geïnspireerd door de Britten die de Berlijnse clubs voor meer dan de helft in het weekend vullen. Zij komen een weekend feesten, en kunnen dat mede doen dankzij de goedkope vluchten van de oranje maatschappij.

„Voor een ticket betaal ik 120 euro, voor mijn hotel 150” zegt Boris Acket (24), ‘bijna’ bekend als dj Brand. Gebrek aan beenruimte en zijn dronken Britse buurman neemt hij voor lief. Hij gaat naar de Off Sonar-feesten in de hoop zelf nog op de valreep te worden geboekt voor een after party. Organisator Herrera: „Grote namen als Nic Fanciulli en Gui Boratto die toen niet welkom waren op Sonar, draaiden in kleinere clubs in de stad. De afters, georganiseerd op het strand, dienden ter promotie van die artiesten overdag. Want als je naar Barcelona komt, wil je niet in een donkere markthal staan. Maar lekker met een cocktail op het strand.”

Waren er vijf jaar geleden misschien vijfentwintig feesten, volgens de agenda van muziekblog Resident Advisor zijn het er inmiddels 149. Het officiële festival is niet blij met de groei van de underground feesten. Herrera vertelt dat de politie wordt ingeschakeld om de inbreuk op de merknaam te handhaven. „Zelfs Off Sonar, mag niet meer op de flyers en posters staan.”

Dat draagt alleen maar bij aan de magie die er rond de feesten hangt. Een deel van de exclusieve ‘rooftop party’s is alleen op uitnodiging. Jaap Mutsaers van Studio 80 geeft twee strandfeesten met een line-up waar je een middelgroot festival mee kunt vullen in Nederland. Gratis. Het gaat niet om winst maken. „Het gaat om een bepaalde presence”, legt Mutsaers uit. Hij rent rond tussen de bar en een met touwtjes afgezette VIP-ruimte van de strandclub. „Netwerken is een vies woord”, zei hij een week eerder aan de telefoon, maar in praktijk komt het daar wel op neer. Interviews achter de bar worden continu onderbroken voor een high five met een volgend ‘belangrijk persoon’ uit de muziekindustrie.

Netwerken mag een vies woord zijn, het is wel belangrijker in het internettijdperk. Iedereen kan zichzelf artiest noemen en muziek online zetten. Promotor Andres Perez Franco (25): „Als ik iemand tegenkom die mij persoonlijk muziek in handen drukt en erover vertelt, maakt dat meer indruk dan het volgende linkje wat ik krijg doorgestuurd.” Teruglopende inkomsten uit plaatverkoop maken het regelen van optredens noodzakelijk. Met albumverkopen alleen redden de dj’s die zijn getekend bij de kleinere labels het niet. Jezelf verkopen als live-act, gaat beter als je ook wat kunt laten zien.

De jonge dj Bram Fidder (19) laat zich in Studio 80 inspireren door de muziek. „Dit nummer draai ik ook altijd in mijn set. Let op, over twintig minuten gaan de handjes omhoog.” Even later doet de Easyjetset aan de andere kant van het touwtje een shuffel (een technodansje) door het zand en een vinger in de lucht. Uiteindelijk vervagen de grenzen. Klimmen de mensen over het touwtje. Gaat iedereen samen naar de after van Fritz Kalkbrenner. En later misschien nog wel naar het verrassingsoptreden van Ritchie Hawin. In de woorden van Joris Voorn: „Neem nog een biertje. Je moet het gewoon laten gaan.”

Een overzicht van de Off Sonar-feesten is te vinden op: residentadvisor.net/off-sonar.aspx

    • Rolinde Hoorntje