Vijf tips om op de voorpagina van The New York Times te komen

De voorpagina van The New York Times van 8 mei 1945. Foto AP / Rick Bowner

Wat is de meest goedkope en een legale manier om op de voorpagina van The New York Times kan komen? Dat vroeg iemand zich af op de vraag-en-antwoord site Quora. Eén antwoord kwam van een verrassend persoon: New York Times-journalist Charles Duhigg.

Tussen tips als: red het leven van een belangrijk persoon, gooi je schoen naar het hoofd van de president, zet je geld in om advertentieruimte te kopen, wees beroemd en sterf, enzovoort, enzovoort, stonden er zo ineens vijf tips van een journalist van de krant zelf.  De eerste vier verwijzen naar Amerikaanse gebeurtenissen - herkent u ze nog? - de laatste is serieus. Behalve die laatste zin dan.

Tips van Charles Duhigg:

Tip 1

Bel me op met een fluisterende, schorre stem en zeg iets als: “Ik heb bewijs dat de president van de Verenigde Staten mensen inhuurt om in te breken in campagnekantoren van de oppositiepartij.” Hang dan snel op. (Opmerking: er moet daadwerkelijk bewijslast zijn voor een plekje op de voorpagina.)

Tip 2

Neem al je geld op van de bank. Gooi je geld op een tapijt. Trek al je kleren uit en ga op het tapijt liggen. Neem met je mobiele telefoon een foto van je hele lichaam en stuur het naar mij en/of een tweeëntwintigjarige stagiair. (Opmerking: je moet een Parlementslid zijn).

Tip 3

Vertel New Yorkers dat als ze twaalf liter frisdrank willen drinken ze dat in drie verschillende containers moeten bestellen. Wacht op de voorspelbare woedende reacties van mensen die je voorstel vergelijken met “1984″. (Opmerking: je moet de burgemeester van New York zijn.)

Tip 4

Neem een enorme tattoo met The New York Times op je borst. (Opmerking: niet waarschijnlijk dat het je de voorpagina zal opleveren, maar wel een gratis drankje de volgende keer dat we samen in een bar zijn.)

Tip 5

E-mail me een korte uitleg waarom jouw onderwerp op de voorpagina van The New York Times zou moeten staan. Als dat mogelijk is, voeg er dan een beschrijving bij van waarom het nieuw is en een bredere trend weerspiegelt met belangrijke gevolgen. (Opmerking: geen garantie dat het werkt, maar je zult versteld staan hoe vaak goede artikelen op deze manier ontstaan. Echt: we krijgen continu e-mails van mensen die voorpagina artikelen worden. We houden ervan om goed geschreven, interessante e-mails te krijgen. Vooral van naakte wetgevers.)

(Om een tipje van de sluier op te lichten: lees hier meer over Duhigg’s antwoord nummer vier.)

    • Mirjam Remie