Supermarkten nog ongevoelig voor crisis

Ondanks een laag consumentenvertrouwen hebben Nederlandse supermarkten relatief weinig last van de recessie.

Voor de tweede maal in drie jaar tijd maakt de Nederlandse economie een recessie door, maar supermarkten verwachten dit jaar niettemin een omzetgroei tussen de 2 en 3 procent. Dat stelde het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel vandaag bij de presentatie van het jaarverslag 2011. „Het supermarktkanaal is tot nog toe redelijk conjunctuurongevoelig gebleken”, zei CBL-voorzitter Bert Roetert bij die gelegenheid in het Kurhaus in Scheveningen.

Nederlandse supermarkten hebben 2011 succesvol afgesloten, zo maakte het CBL bekend. De omzet bedroeg ruim 33 miljard euro. Dat is een groei van 2,7 procent ten opzichte van 2010. De winkelketens lijken daarmee tegen de economische tendensen in te gaan. „Het Centraal Planbureau voorspelt voor 2012 een economische krimp van driekwart procent en lagere consumptie”, aldus Roetert. „Het vertrouwen van de consument is laag.”

Slechts 11 procent van de consumenten bezuinigt sterk op boodschappen in de supermarkt. Dat blijkt uit het onderzoek ConsumentenTrends 2012, van de EFMI Business School dat vandaag samen met het CBL-jaarverslag werd gepresenteerd. Uit het onderzoek blijkt dat dit jaar tweederde van de consumenten positief blijft over het besteedbaar inkomen. Wel let 60 procent scherper op aanbiedingen en kiest 48 procent vaker voor een goedkoper huismerk. Over het algemeen spelen supermarkten alert in op dit gedrag. „Ik denk dat we als supermarktbranche er wat gunstiger voorstaan”, concludeerde Roetert.

De resultaten uit het consumentenonderzoek geven aan dat supermarkten zich weten te wapenen tegen de effecten van de crisis. „Supermarkten snoepen ook omzet af van andere sectoren, zoals de horeca. Het is dus niet zo dat Nederlanders meer zouden eten.” Dat zei CBL-directeur René Roorda vanmorgen op BNR. „Mensen nemen bijvoorbeeld vaker van thuis uit hun boterhammen mee naar het werk. Dat zijn boterhammen en beleg die ze in de supermarkt hebben gekocht.”

Nederlandse supermarkten blijven scherp als het op prijzen en kostenreductie aankomt. Volgens Roorda innoveren winkels daarom steeds meer in huismerken, vooral bij de verse produkten. Hoewel huismerken tot dertig procent goedkoper zijn, halen supermarkten daar meer marge op dan op duurdere A-merken.

De jaarcijfers van het CBL bevestigen de goede cijfers zoals supermarktconcerns als Ahold eerder bekend maakten. Voor het moederconcern van Albert Heijn was 2011 een succesvol jaar. De omzet in Nederland steeg vorig jaar met 4,2 procent naar ruim tien miljard euro. De winst viel echter lager uit dan analisten hadden verwacht. Ahold blijft mikken op uitbreiding naar Duitsland en België.

De goede resultaten van vorig jaar verbloemen enigszins de moeilijke marktomstandigheden waarin ook supermarkten opereren. Aholds eerste kwartaalcijfers van 2012 lieten al een wat mindere groei zien dan vorig jaar. De totale omzet van Ahold steeg maar marginaal met nog geen 2 procent. De winstgevendheid daalde, zo maakte Ahold vorig week bekend. Het concern sprak van lastige marktomstandigheden een lager consumentenvertrouwen, maar gaat ervan uit dat de resultaten in de rest van het jaar zullen verbeteren.