Crisis? Veel partijen geven meer geld uit aan campagne dan in 2010

Potten met biologische vegatarische tomatensoep van de SP. Foto Hollandse Hoogte / Maarten Hartman

Diverse politieke partijen gaan meer geld uitgeven aan de aanstaande verkiezingscampagne dan bij de vorige campagne in 2010. PvdA, D66, GroenLinks, SGP en Partij voor de Dieren hebben meer campagnegeld beschikbaar. Dat blijkt uit een inventarisatie van NRC Handelsblad, waaraan alleen de PVV medewerking weigerde.

Doordat andere partijen, zoals de VVD, de SP en het CDA, minder uitgeven, komen de uitgaven van alle partijen gezamenlijk in de buurt van die van twee jaar geleden: rond de 10 miljoen euro.

PvdA geeft het meeste uit

De PvdA geeft met 1,9 miljoen euro vooralsnog het meeste uit, zo blijkt. Daarna volgt de SP met 1,6 miljoen euro. Deze partij beraadt zich nog op een aanvullende actie om bijdragen te werven onder haar leden, zoals de PvdA al heeft gepland. Het kan echter zijn dat de SP nog wordt ingehaald door de VVD. Die heeft 1,2 miljoen euro gereserveerd, maar haalde in 2010 nog een miljoen extra op via allerlei stichtingen en bedelacties onder leden. Het CDA meldt vooralsnog 1,5 miljoen euro te hebben vrijgemaakt, relatief veel, gezien het huidige aantal zetels in de Kamer.

Ondanks de door de partijen eerder beloofde transparantie over de herkomst van giften wilden de meeste hierover nog steeds geen volledige opening van zaken geven.

Meer geld voor campagne opmerkelijk

Dat partijen meer uitgeven is opmerkelijk, omdat de campagne vrij snel volgt op die uit 2010. Daardoor ontstond de indruk dat er nu minder zou worden uitgegeven, zeker omdat partijen sowieso problemen hebben om rond te komen. Ook valt nu een deel van de verkiezingscampagne in de zomer, waardoor er minder bijeenkomsten hoeven te worden georganiseerd.

Diverse woordvoerders wijzen er echter echter op dat grote uitgaven, zoals voor partijcongressen, hoe dan ook gedaan moeten worden, hoe kort de campagne ook duurt. De partijen hebben bovendien bij deze campagne meer financiële ruimte omdat ze in 2010 twee campagnes moesten financieren, ook die voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dat hoeft nu niet. Ze denken extra geld te kunnen binnenhalen omdat ze een gemotiveerde achterban hebben die gul wil geven. Dat maakt flinke uitgaven voor bijeenkomsten en tv-spotjes mogelijk.

Lees een achtergrondverhaal van Kees Versteegh over de campagnegelden in NRC Handelsblad van vanmiddag. Of lees het artikel via de digitale editie (alleen voor abonnees).

    • Kees Versteegh