Crisis heeft positieve invloed op omzet supermarktaankopen

Ondanks de economische malaise wisten de supers hun omzet te verhogen met ruim 2,5 procent tot 33 miljard euro. Foto Flickr / Martin Roell

De economische crisis en het dalende consumentenvertrouwen lijken ervoor te zorgen dat consumenten in de supermarkt meer op de prijzen letten. Zes op de tien letten beter op aanbiedingen en bijna de helft kiest vaker voor het huismerk. Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vandaag bekendmaakte.

Een derde bezoekt meerdere supermarkten op zoek naar de beste prijs. Tien procent is overgestapt naar een andere vaste supermarkt. Elf procent van de consumenten zegt ook sterk te bezuinigen op boodschappen.

De meer prijsbewuste consumenten hebben de omzet van alle gezamenlijke supermarkten echter niet doen dalen. De branche verkocht vorig jaar juist 2,7 procent meer dan het jaar ervoor. In totaal bedroeg de omzet 33 miljard euro. Voor dit jaar verwacht het CBL een omzetgroei van tussen de twee en drie procent.

    • Jules Seegers