Waar blijft de mobiele zendmast?

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: Vodafone en KLM

Om tureluurs van te worden: Misha van Hamersveld heeft al jaren geen bereik in haar huis in de Utrechtse wijk Vleuterweide. Om te bellen, of gebeld te worden, moet ze naar buiten. We schreven er begin maart over in deze rubriek, wat leidde tot een stortvloed aan mails van lezers met dezelfde klachten. De bewuste telefoonmaatschappij, Vodafone, beloofde betere tijden. Volgens woordvoerder Richard Mes zou er een extra zendmast komen in de wijk van Van Hamersveld. Omdat dat wel een jaar kon duren, zou Vodafone in de tussentijd een tijdelijke, mobiele mast plaatsen. Zoiets, beloofde Mes, duurt maximaal drie maanden.

Maar u voelt hem al aankomen: drie maanden later ontbreekt van een mobiele mast nog elk spoor. „Zeg Vodafone”, twitterde Van Hamersveld vorige week weer ongedurig, „hoe staat het met de beloofde noodmast?”

Woordvoerder Mes moet even nadenken als we hem herinneren aan de belofte van destijds, maar gaat „intern uitzoeken wat de status is van het inzetten van de mobiele mast”. Nog dezelfde dag heeft hij nieuws: er ís een plek gevonden voor een mobiele mast aan de rand van Vleuterweide. Alleen moet de eigenaar van die grond, een fruitteler, nog een afspraak maken met de aannemer die de grond moet keuren.

„Een agendaprobleempje”, zegt Mes opgewekt. „Komt helemaal goed.” Maar hoelang gaat het nog duren? „Oeh, dat is lastig”, zegt Mes. „Maar als het terrein voldoet aan de eisen, kan het binnen een week gepiept zijn.” Wordt vervolgd.