Het moet klikken - want je bent hier net een stelletje

Stella, Thomas en Judith van 'Launched'. Dit bedrijf ontwikkelt campagnes en content op basis van heldere commerciële ideeën. Foto: Peter de Krom

Judith Hartog (copywriter, 27), Stella Nulens (accountmanager, 33) en Thomas Aberson (art director, 29) werken voor reclamebureau Launched. Launched werd opgericht in november 2010. Stella werkt er sinds het begin. Ze staat als accountmanager tussen de klant en het creatieve team – Thomas en Judith.

Stella: „Als iedereen nieuw is, is het belangrijk dat je elkaar ligt. Daarom zochten we in die beginfase naar mensen die we al kenden. Zo hebben we Thomas erbij gehaald.”

Thomas: „We werken in creatieve teams van twee. Ik zocht nog een copywriter. Stella kwam met een goed idee.”

Stella: „Ik kende Judith van mijn vorige werk. We zijn bevriend geraakt. Dus ik dacht: hé, zij kan een goeie klik hebben met Thomas. Rustig, maar vrolijk en grappig. Allebei serieus in hun werk en allebei bedenken ze eerst wat ze willen bereiken en pakken dan aan.”

Judith: „Onze creatief directeur zei tegen Thomas: ga maar wat drinken samen, kijken of het klikt.”

Stella: „Een soort date.”

Thomas: „Ja, dat was best gek. Al ben je wel wat directer dan bij een normale date.”

Judith: „Je spreekt meteen verwachtingen uit. We bleken dezelfde ideeën te hebben. Het voelde goed.”

Thomas: „Stella is echt een matchmaker. In de reclame zie je vaak dat teams snel uit elkaar gaan, omdat je andere ideeën hebt.”

Stella: „Op het werk vormt zo’n creatief team echt een stelletje.”

Judith: „We zijn elke dag op elkaar aangewezen.”

Thomas: „Een campagne die we bijvoorbeeld samen hebben gedaan, is die voor Toyota.”

Stella: „Ze hadden een bepaald model auto dat een extra boost moest krijgen. Ze wilden meer zakelijke rijders trekken. En wanneer ga je nadenken over een nieuwe leaseauto? Als je leasecontract verloopt of als je een nieuwe baan hebt. We hebben op Twitter naar hashtags met ‘nieuwe baan’ of ‘nieuw contract’ gezocht.”

Judith: „We vonden er heel veel. We wilden iets bedenken om ze te feliciteren. Dat werd een animatie met de tweet van die mensen erin en de auto kwam erachteraan rijden. Een persoonlijke campagne.”

Stella: „Thomas en Judith komen met het eerste idee. Daarna kijken de accountmanagers of de timing en het budget haalbaar zijn. We stellen het voor aan de klant. En dan moet het nog gemaakt worden, dat hele traject begeleiden Thomas en Judith.”

Thomas: „Voor een bureau met acht collega’s produceren we veel.”

Stella: „Nu bijvoorbeeld al vijftien televisiecommercials, zestien radiocampagnes en zestien online campagnes.”

Thomas: „We worden beloond voor ons werk. We winnen prijzen en zijn dit jaar vier keer genomineerd voor de Gouden Loekie. Het is typisch voor de reclamewereld dat er regelmatig prijsuitreikingen en feesten zijn. Een paar maanden geleden hebben we zelf een feest gegeven.”

Stella: „We wilden eens de tijd nemen om onze relaties persoonlijk te ontmoeten. Bij ons op de vloer, alle meubels eruit, een bar en een dj erin, dan heb je alle ingrediënten wel voor een leuk feestje.”

Judith: „Op vrijdagmiddag borrelen we altijd met elkaar.”

Thomas: „De knalborrel.”

Stella: „En Judith en ik drinken soms ’s ochtends koffie, voor het werk.”

Judith: „Onze morning-coffees, even bijpraten over niet-werkgerelateerde zaken.”

Bij Launched zijn de collega’s niet alleen aangenomen om hun kwaliteiten. Er is ook geselecteerd op een onderlinge match. En dat is gelukt. Het enige vlekje op de smetteloze samenwerking is de kwestie geluidsoverlast. Bijvoorbeeld de „keiharde oldskool ringtone” van de creatief directeur, die bij voorkeur afgaat als hij niet op zijn plek zit. Maar Stella en Judith doelen vooral op de muziek die geregeld door de grote, open ruimte schalt. Wat dat betreft is het bij Launched een survival of the fittest: wie zijn muziek het hardst zet, wint. Meestal is dat de hiphopmuziek van Thomas. Collega’s die zich graag willen concentreren, denken nu na over een tegenoffensief. Thomas: „Dat wordt vast een creatieve oplossing. Skyradio, ofzo.”

Met je collega in deze rubriek? Aanmelden via werk@nrc.nl