Anti-Google alliantie

Apple zoekt nieuwe partners om Android van Google te lijf te gaan. Apple werkt nu samen met TomTom om Google Maps van de iPhone te halen.

Redacteur Technologie

Rotterdam. Ze vechten elkaar de tent uit in tientallen rechtszaken over smartphonepatenten, maar toch zijn de twee concurrenten Apple en Google nog op een vreemde manier met elkaar verenigd. Op elke iPhone staat namelijk Google Maps, de gps-software waarmee je op een telefoon even snel kunt controleren waar je bent, waar je naar toe moet en welke bedrijven er in de buurt zitten. Onmisbaar voor elke smartphonegebruiker.

Deze week kondigde Apple zijn eigen navigatiedienst aan, gebaseerd hoofdzakelijk op data van TomTom en actuele verkeersgegevens van de Nederlandse leverancier. Zo komt er een einde aan de samenwerking, die gedoemd was te mislukken nadat Google zijn eigen mobiele besturingssysteem Android lanceerde.

In 2007, tijdens de introductie van de iPhone, verwelkomde Apple-oprichter Steve Jobs nog „Dr. Eric Schmidt van Google” naast zich op het podium. Maar Jobs zwoer later in zijn biografie Android om zeep te helpen, omdat het de iPhone „gestolen” zou hebben. Hij voelde zich verraden door partner Google.

Vandaar dat Apple in iOS6, het nieuwe besturingssysteem voor iPhones en iPads, op zoek gaat naar nieuwe partners. TomTom is een logische keuze: de Nederlandse kaartleverancier had een licentieafspraak met Google, maar die is in de afgelopen jaren al stapsgewijs afgebouwd.

Google ontwikkelde ondertussen zelf kaarten, navigatiesoftware en een eigen verkeersinformatiedienst die het gratis meelevert met alle Android-telefoons. Het is een krachtige combinatie met Googles zoekmachine: het internetbedrijf beschouwt ‘locatie’ als de belangrijkste groeimogelijkheid voor advertentieomzet. Apple legde Googles locatiediensten op de iPhone aan banden en kocht ondertussen andere bedrijven op om zelf locatiediensten te ontwikkelen. Ook het contract met TomTom werd al ruim een jaar geleden getekend.

De smartphonemarkt mag dan in volume nog groeien, alleen Apple en Samsung (met Google Android) zijn op dit moment partijen die op grote schaal winst maken. Het herstel van het Taiwanese HTC laat op zich wachten, BlackBerry-maker RIM worstelt met zijn strategie, net als Nokia.

Een nieuwe speler in de telecommarkt is Facebook, nu ook een partner van Apple. Gebruikers van een iPhone en iPad kunnen straks rechtstreeks berichten plaatsen en foto’s delen met hun vrienden op het grootste sociale netwerk ter wereld. Tot nu toe was de Facebook-app voor het Apple-platform niet erg succesvol. Facebooks beperkte slagkracht op het mobiele internet was een van de oorzaken van de teleurstellende Facebook-beursgang vorige maand, maar met de iOS-integratie schept Facebook nieuwe mogelijkheden.

De samenwerking is tegelijkertijd ook een klap in het gezicht van Google, de belangrijkste concurrent van Facebook als het gaat om advertentieverkopen. Google ontwikkelde zelf een sociaal netwerk, Google+, dat standaard meegeleverd wordt bij alle Android-toestellen. Daarvan worden er 900.000 per dag geactiveerd. Alleen zijn de deelnemers van Google+ lang niet zo actief als Facebookers.

In de lange lijst met verbeteringen in iOS6 voegde Apple ook een verbetering van Facetime toe, de videobeltechnologie die concurreert met Google Chat en Skype (nu van Microsoft). Facetime zal vanaf dit najaar ook mogelijk zijn via een mobiele internetverbinding. Goed nieuws voor telecomproviders die een uitgebreid data-abonnement willen verkopen. Maar diezelfde providers zullen slapeloze nachten krijgen van een ander voornemen van Apple: het combineren van telefoonnummers en Apple-adressen. Zo kun je iemand bellen op z’n MacBook of iPad. Dan dreigen providers ook de controle over het spraakverkeer te verliezen, zoals ze met WhatsApp het monopolie op de berichtendienst sms verloren.

    • Marc Hijink