1. Stuur altijd een filmpje mee

Sociale en digitale media zijn niet meer weg te denken uit het sollicitatieproces. Ruim de helft van de Nederlanders heeft een profiel op LinkedIn, Facebook of Hyves. Sommigen gaan nog een stapje verder: zij sturen een videofilmpje van zichzelf als ze solliciteren. De werkgever gebruikt zo’n filmpje als voorselectie: komt een sollicitant niet goed over, dan volgt er geen uitnodiging.

Betekent dit dat je het zonder filmpje wel kunt vergeten? Nee, zegt Rob Vinke, hoogleraar personeelswetenschappen aan Nyenrode Business Universiteit. „Een paar jaar geleden was een filmpje van jezelf meesturen uniek en viel je erdoor op. Nu is het vrij gewoon en kijkt alleen de secretaresse ernaar, want de personeelsmanager heeft echt geen tijd om al die filmpjes te bekijken.”

Er kleven nogal wat nadelen aan een filmpje van jezelf, aldus Vinke. „Het is duur, tijdrovend voor sollicitant én werkgever en als het een knullig product is, werkt het als anti-reclame.”

Vinke komt steeds gekkere varianten tegen: bijvoorbeeld een filmpje in de stijl van het tv-programma Voice of Holland , waarin vier vrienden van de sollicitant hun stoel omdraaien als hij of zij over zichzelf vertelt. Nog een nadeel van een filmpje: je uiterlijk kan tegen je werken. Een brief is neutraler. En als je een goede acteur bent, betekent dat nog niet dat je geschikt bent voor de baan waar je op solliciteert.

Ook Simone van Erp, financieel directeur van arbeidsbemiddelingsbureau Laurens Simonse Groep, prikt de mythe rond het filmpje door. „Wij ontvangen 1.700 tot 2.000 sollicitaties per week. Als daar tien filmpjes bij zitten, is het veel.”

Conclusie: het is niet waar dat je een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek wel kunt vergeten als je geen filmpje van jezelf meestuurt.