Voor media is voetbal pas echt geld als Oranje in EK blijft

Voor de economie is het van belang dat het Nederlands elftal morgen wint van Duitsland. Dat geldt zeker voor de media.

Oorlog? Een spelletje? Voetbal is handel. Voor bedrijven staan morgenavond, als Oranje speelt tegen Duitsland, miljoenen op het spel.

Wanneer Oranje speelt op het Europees kampioenschap voetbal, verkopen supermarkten 10 miljoen euro extra aan bier en zoutjes. Elektronicazaken verwachten een omzetstijging van 7 procent. Volgens marktonderzoekers van GfK Panel Services kopen consumenten voor 15 miljoen euro aan oranje hebbedingen.

Maar het meeste geld wordt verdiend als het Nederlands elftal ver komt in het toernooi. Vanaf de kwartfinale kijken bijvoorbeeld meer mensen in het café, schrijven economen van hoofdsponsor ING in een studie naar ‘EK-nomie’.

De EK-handel is vooral belangrijk voor mediabedrijven. In een analyse van de reclamebranche stelt ING: „De reclames rond het EK voetbal en de Olympische Spelen dragen ertoe bij dat de reclamebranche minder sterk krimpt dan in 2011.”

De invloed van de EK-handel is het grootste op het gebied van uitzendrechten, reclame en sponsoring.