Tijdens het EK speelt de crisis even geen rol - een goede tv is gewoon een must

De tv-verkopers denken deze zomer 17 procent meer tv's te verkopen.

In februari 2011 viel de wijkprijs van de Postcodeloterij in Sterrenwijk. Toen werden 1.500 gigantische tv’s uitgedeeld. Er waren mensen met drie, met vijf of zelfs met zeven loten, die dus even veel televisies van 83 centimeter doorsnee wonnen. Hier zullen elektronicazaken geen extra televisies verkopen.

Tv-verkopers rekenen deze zomer op een flinke verkoop. Tijdens het WK in Zuid-Afrika, twee jaar geleden, werden 75.000 televisies verkocht. Nu verwacht de elektronicabranche een verkoop van 56.000 televisies. Dat zou 17 procent meer zijn dan vorig jaar in de periode mei/juni, toen er geen groot sportevenement plaatsvond, zo blijkt uit een inventarisatie van researchbureau GfK.

Alleen vorige week al werden er 40.000 televisies aangeschaft, terwijl in een gemiddelde week ongeveer de helft daarvan verkocht wordt. „Als er een groot voetbaltoernooi gespeeld wordt, speelt de crisis even geen rol”, zegt marktonderzoeker Barbara Schouten van GfK. „Veel mensen hebben net hun vakantiegeld binnen en willen dat graag aan het EK besteden. Met een nieuwe televisie halen ze gezelligheid in huis.”

En áls mensen een tv kopen, dan willen ze het ook groots aanpakken, vertelt marketingmanager Jeroen Blank van elektronicaketen BCC. „Bij het WK twee jaar geleden was de 32 inch televisie – dat is diagonaal 81 centimeter – nog de meest verkochte maat. Nu kopen mensen veel eerder een 42, of zelfs 60 inch televisie.”

Sterrenwijk is een buurt waar mensen graag pronken met nieuwe spulletjes en waar bovendien redelijk wat contant geld voorhanden is. Bewoners willen er niet hardop over praten, maar voor een bouwvakker die zwart bijklust of iemand die wat hennepstekjes op zolder heeft, is een televisie een eenvoudige aankoop. “En wie het niet kan betalen, leent ervoor”, zegt een buurtbewoner. Een grote televisie is een must, maar dat hangt niet af van of er voetbal op is.

En nu is de animo om een nieuw toestel te kopen even verdwenen. In Sterrenwijk zijn sommige bewoners zo pessimistisch, na de nederlaag tegen Denemarken, dat ze de aanschaf niet meer de moeite waard vinden. Of, zoals Schouten van GfK zegt: „Als Oranje wint, vliegen de tv’s de toonbank over, zo simpel is het. De eerste die juichend op de bank staat als Wesley Sneijder scoort, is de directeur van een elektronicazaak.”