Ik was wiskundeleraar

„Een wiskundeleraar pur sang ben ik nooit geweest. Ik heb altijd bredere interesses gehad. Mijn studie betrof grondslagen van de natuurkunde, maar ik hield me ook bezig met meetkunde, logica, geschiedenis van de wiskunde.

„Ik heb ook nooit fulltime lesgegeven. Er waren altijd dingen naast. Kosmologie. Portugees. Onderzoek naar islamitische geometrische patronen. Na tien jaar onderwijs ben ik even gestopt en een paar maanden postbode geweest.

„Uiteindelijk heb ik twintig jaar voor de klas gestaan. Maar ik ben er het type niet voor zolang op dezelfde school dezelfde stof te behandelen. Wiskunde léuk brengen, dat is fascinerend. Met die oosterse mozaïeken kan dat, net puzzeltjes. Leerlingen hebben er plezier in. Structuren herkennen en ontwarren, complexe vraagstukken oplossen.

„Van NWO kreeg ik subsidie om onderzoek te doen naar geometrische patronen en die te gebruiken voor meetkundeles aan middelbare scholieren. Ik ben in Iran geweest, Isfahan. De oude Perzen waren geweldige wiskundigen. Ik zag allerlei mogelijkheden voor interessant lesmateriaal, maar met het onderwijs erbij was het veel te druk. Daarom heb ik m’n baan vorig jaar opgegeven.”

Ik ben expert islamitische mozaïeken

„Mijn serie lessen over mozaïeken heeft succes. Analyseren, ontwerpen. Als je ziet hoe enthousiast leerlingen ermee bezig zijn...

„Dit gaat over inzicht, structuur, symmetrie, verbanden met de architectuur. Dat moet je goed uitleggen, want het is nogal tegen de stroom in. Sommigen zeggen: geen flauwekul, leer ze goed rekenen.

„Ik schrijf er nu een boekje over en geef workshops. Ik zie veel meer mogelijkheden. Lezingen geven, zelf mozaïeken ontwerpen, wetenschappelijk onderzoek – ik heb nog een wat brede focus. Komt ook doordat dit niet makkelijk in een kader is te vangen. Je zit overal tussenin: beeldende kunst, wetenschap, onderwijs, literatuur.

„Mijn vrouw, Maria Roelofsen, is nu redelijk bekend met haar kunst van gejut materiaal. Zij stapte drie jaar terug uit het onderwijs. Haar keuze maakte het mij ook makkelijker over te stappen. Maar je kunt niet op grote voet leven. Het kost tijd, opstarten. Hoe vind je geïnteresseerden? Je hebt geen jaren om als zelfstandige een inkomen te vergaren. Gelukkig kan ik terug naar het onderwijs. Dat mis ik soms. Ik heb nog steeds lol in bijles geven.”

Ik ben

expert islamitische mozaïeken

„Mijn serie lessen over mozaïeken heeft succes. Analyseren, ontwerpen. Als je ziet hoe enthousiast leerlingen ermee bezig zijn...

„Dit gaat over inzicht, structuur, symmetrie, verbanden met de architectuur. Dat moet je goed uitleggen, want het is nogal tegen de stroom in. Sommigen zeggen: geen flauwekul, leer ze goed rekenen.

„Ik schrijf er nu een boekje over en geef workshops. Ik zie veel meer mogelijkheden. Lezingen geven, zelf mozaïeken ontwerpen, wetenschappelijk onderzoek – ik heb nog een wat brede focus. Komt ook doordat dit niet makkelijk in een kader is te vangen. Je zit overal tussenin: beeldende kunst, wetenschap, onderwijs, literatuur.

„Mijn vrouw, Maria Roelofsen, is nu redelijk bekend met haar kunst van gejut materiaal. Zij stapte drie jaar terug uit het onderwijs. Haar keuze maakte het mij ook makkelijker over te stappen. Maar je kunt niet op grote voet leven. Het kost tijd, opstarten. Hoe vind je geïnteresseerden? Je hebt geen jaren om als zelfstandige een inkomen te vergaren. Gelukkig kan ik terug naar het onderwijs. Dat mis ik soms. Ik heb nog steeds lol in bijles geven.”

    • Hans Wammes