Ik was wiskundeleraar

„Een wiskundeleraar pur sang ben ik nooit geweest. Ik heb altijd bredere interesses gehad. Mijn studie betrof grondslagen van de natuurkunde, maar ik hield me ook bezig met meetkunde, logica, geschiedenis van de wiskunde.

„Ik heb ook nooit fulltime lesgegeven. Er waren altijd dingen naast. Kosmologie. Portugees. Onderzoek naar islamitische geometrische patronen. Na tien jaar onderwijs ben ik even gestopt en een paar maanden postbode geweest.

„Uiteindelijk heb ik twintig jaar voor de klas gestaan. Maar ik ben er het type niet voor zolang op dezelfde school dezelfde stof te behandelen. Wiskunde léuk brengen, dat is fascinerend. Met die oosterse mozaïeken kan dat, net puzzeltjes. Leerlingen hebben er plezier in. Structuren herkennen en ontwarren, complexe vraagstukken oplossen.

„Van NWO kreeg ik subsidie om onderzoek te doen naar geometrische patronen en die te gebruiken voor meetkundeles aan middelbare scholieren. Ik ben in Iran geweest, Isfahan. De oude Perzen waren geweldige wiskundigen. Ik zag allerlei mogelijkheden voor interessant lesmateriaal, maar met het onderwijs erbij was het veel te druk. Daarom heb ik m’n baan vorig jaar opgegeven.”