Apple versus Google begint nu pas

Apple verzamelt nieuwe partners in crime om Android van Google te lijf te gaan. De iPhone omarmt Google-concurrent Facebook en de kaarten van TomTom dienen als fundament voor locatiediensten op de smartphone. Nu Apple niet meer afhankelijk is van concurrent Google als kaartfabrikant, brandt de strijd om de mobiele internetter pas echt los.

Ze vechten elkaar de tent uit in tientallen rechtszaken over smartphonepatenten, maar toch zijn de twee concurrenten Apple en Google nog op een vreemde manier met elkaar verenigd. Op elke iPhone staat namelijk Google Maps. Dat is de gps-software waarmee je op een telefoon even snel kunt controleren, waar je bent, waar je naar toe moet en welke bedrijven er in de buurt zitten. Onmisbaar voor elke smartphone-gebruiker.

Gisteren kondigde Apple zijn eigen navigatiedienst aan, gebaseerd hoofdzakelijk op data van TomTom en actuele verkeersgegevens van de Nederlandse leverancier. Zo komt er een einde aan de samenwerking met Google, die gedoemd was te mislukken vanaf het moment dat Google zijn eigen mobiele besturingssysteem Android aankondigde.

In 2007, tijdens de introductie van de iPhone, verwelkomde de Apple-oprichter Steve Jobs nog „Dr. Eric Schmidt van Google” naast zich op het podium. Maar de vriendschap bekoelde: Eric Schmidt stopte als commissaris bij Apple. En Jobs zwoor in zijn biografie Android om zeep te helpen, omdat het de iPhone „gestolen” zou hebben. Hij voelde zich verraden door partner Google.

Vandaar dat Apple in iOS6, het nieuwe besturingssysteem voor iPhones en iPads, op zoek gaat naar nieuwe partners. TomTom is een logische keuze: de Nederlandse kaartleverancier had een licentieafspraak met Google, maar die is in de afgelopen jaren al stapsgewijs afgebouwd.

Google ontwikkelde ondertussen zelf kaarten, navigatiesoftware en een eigen verkeersinformatiedienst die het gratis meelevert met alle Android-telefoons. Het is een krachtige combinatie met Googles zoekmachine: het internetbedrijf beschouwt ‘locatie’ als de belangrijkste groeimogelijkheid voor advertentieomzet. Apple legde Googles locatiediensten op de iPhone aan banden en kocht ondertussen andere bedrijven op om zelf locatiediensten te ontwikkelen. Ook het contract met TomTom werd al meer dan een jaar geleden getekend.

De smartphonemarkt mag dan in volume nog groeien, alleen Apple en Samsung (met Google Android) zijn op dit moment partijen die op grote schaal winst maken. Het herstel van de Taiwanese fabrikant HTC laat op zich wachten, BlackBerry-maker RIM worstelt met zijn strategie, net als Nokia.

Een nieuwe speler in de telecommarkt is Facebook, nu ook een partner van Apple. Gebruikers van een iPhone en iPad kunnen straks rechtstreeks berichten plaatsen en foto’s delen met hun vrienden in op het grootste sociale netwerk ter wereld. Tot nu toe was de Facebook-app voor het Apple-platform niet erg succesvol.

Facebooks beperkte slagkracht op het mobiele internet was een van de oorzaken van de teleurstellende Facebook-beursgang vorige maand, maar met de iOS-integratie schept Facebook nieuwe mogelijkheden.

De samenwerking is tegelijkertijd ook een slag in het gezicht van Google, de belangrijkste concurrent van Facebook als het gaat om advertentieverkopen. Google ontwikkelde zelf een sociaal netwerk, Google+, dat standaard meegeleverd wordt bij alle Android toestellen. Daarvan worden er 900.000 per dag geactiveerd. Alleen zijn de deelnemers van Google+ lang niet zo actief als Facebookers.

In de lange lijst met verbeteringen in iOS6 voegde Apple ook een verbetering van Facetime toe, de videobeltechnologie die concurreert met Google Chat en HangOut en Skype (nu van Microsoft). Facetime zal vanaf dit najaar ook mogelijk zijn via een mobiele internetverbinding. Dat is goed nieuws voor telecomproviders die een uitgebreid data-abonnement willen verkopen.

Maar diezelfde providers zullen juist weer slapeloze nachten krijgen van een ander voornemen van Apple: het Amerikaanse bedrijf wil telefoonnummers en Apple-adressen combineren. Zo kun je iemand bellen op z’n MacBook of iPad. Op die manier dreigen telecomproviders ook de controle over het spraakverkeer te verliezen, net zoals ze met WhatsApp al het monopolie op de berichtendienst sms kwijtraakten.

    • Marc Hijink