Apple-deal biedt aan TomTom nieuwe kans

De kaarten van het Nederlandse TomTom zijn vanaf dit najaar te vinden op honderden miljoenen iPhones. Dit grote contract kan de softwareontwikkelaar weer uit het slop halen.

Het is een deal van levensbelang voor TomTom. Technologiebedrijf Apple gaat het bedrijf gebruiken als belangrijkste leverancier van kaarten en verkeersinformatie die vanaf komend najaar op de iPad en de iPhone te vinden zijn. Dat bleek vandaag goed nieuws: de koers van TomTom, die al lange tijd onder druk staat, steeg vanmorgen in één klap met bijna 15 procent. TomTom is bij het grote publiek bekend van de losse navigatiekastjes met zuignap op de voorruit. Maar daarvan loopt de verkoop snel terug door de opkomst van de smartphone.

Op de circa 365 miljoen gadgets die werken op Apples iOS-besturingssysteem, staat nu nog Google Maps. Maar die samenwerking stopt, maakte de fabrikant gisteravond bekend op een presentatie voor ontwikkelaars in San Francisco.

Apple bouwt nu zelf kaartsoftware en locatiediensten op basis van TomTom-gegevens. Het gaat om een contract voor langere duur, vermoedelijk vijf jaar. Ook het Nederlandse AND levert data aan de Apple, maar TomTom is hofleverancier. Topman Harold Goddijn hoopt de dalende hardwareverkopen te compenseren met onder meer licentieafspraken. Daarom nam TomTom in 2008 kaartenmaker TeleAtlas over. Maar het bedrijf bezweek bijna onder de zware schuldenlast die daaruit voortkwam. Zonder een kapitaalinjectie van de oprichters had TomTom het zelfs niet gered. De deal met Apple is ruim een jaar geleden getekend, maar mocht pas bekendgemaakt worden op het moment dat Apple zijn nieuwe besturingssysteem (iOS versie 6) aankondigde.

In 2011 kwam 11 procent van de TomTom-omzet uit licenties. De verwachting is dat dit aandeel in 2013 veel groter zal zijn dankzij de Apple-deal. Het effect voor 2012 is beperkt: iOS 6 komt pas in het najaar uit, tegelijk met een nieuw type iPhone.

Goddijn wil geen uitspraken doen over de gevolgen voor de TomTom-omzet en houdt het bij „dat geeft de burger moed”. Maar, erkent de topman, „het is van levensbelang dat TomTom aansluiting vindt bij een van de grootste partijen op het gebied van mobiele telefonie. De kaarten zijn nu letterlijk geschud.”

Apple was tot nu toe de enige smartphonemaker die nog een toestel zonder turn-by-turn navigatie (routeaanwijzingen) leverde. Met Apples concurrent Google heeft TomTom de samenwerking in de afgelopen jaren afgebouwd – Google ontwikkelt nu zelf kaarten. De derde combinatie van smartphone en navigatie is Nokia, dat de kaartenmaker Navteq kocht. Nokia probeert met Microsoft marktaandeel te winnen op de marktleiders Apple en Google. Dat gaat vooralsnog moeizaam.

Gevecht met Google: pagina 21

TomTom veert op