Zelfs de singleplayer speelt al lang niet meer alleen

Het clichébeeld van games is nog steeds dat je ze in je eentje speelt. Liefst vereenzaamd op een verduisterde zolderkamer. Dit cliché klopt niet, al was het omdat steeds meer games multiplayer zijn, oftewel met meerdere spelers tegelijk gespeeld kunnen worden.

Bovendien zijn zelfs de echte singleplayer-games zelden echt singleplayer. Dat werd me vorig jaar ingepeperd door de Amerikaanse gametheoretici Bernie DeKoven en Eric Zimmerman. In een interview lazen ze me de les over spellen als sociaal smeermiddel. Dat geldt ook voor games die zijn ontworpen voor één speler, maar ons gedeelde ervaringen geven waar we samen over praten. Bovendien spelen veel mensen ze samen: als het niet fysiek in de huiskamer is, dan wordt er wel over gepraat in community’s op het web. In feite neem je zelfs deel aan de multiplayer-ervaring rond een singleplayer-game als je de oplossing van een puzzel opzoekt op GameFAQs.com.

Aan dat inzicht denk ik de laatste tijd vaak terug. Bijvoorbeeld toen ik het actierollenspel Diablo 3 speelde. Hoewel ik in mijn eentje helse kerkers doorworstelde, was ik altijd online en zag ik welke mijlpalen mijn vrienden bereikten. Hun voortgang motiveerde mij om door te spelen.

Ik moest er ook aan denken bij het briljante puzzelspel Fez. Het laatste raadsel van die game is tot nu toe alleen opgelost door hem te brute-forcen: alle 1.300 mogelijke combinaties 1 voor 1 handmatig aflopen. Voor één speler zou dat ondoenlijk zijn, maar een groepje via internet georganiseerde spelers is het binnen een week gelukt. Hoewel de echte, elegante oplossing nog niet gevonden is, zou je toch haast utopische gedachten krijgen van zo’n internationale groep die vrijwillig samenspant om een lastige noot te kraken.

Tot nu toe moest je wel van je spelcomputer naar een smartphone, tablet of pc overschakelen om aan te haken bij de community rond een spel. Maar deze week kwam het Japanse gamebedrijf Nintendo met een interessante oplossing voor dit probleem, vanuit Los Angeles, waar momenteel de E3 plaatsvindt, ’s werelds grootste gamebeurs.

Nintendo kondigde het MiiVerse aan, een soort sociaal netwerk dat meteen ook het opstartscherm is van de Wii U, de nieuwe spelcomputer die dit najaar moet verschijnen. Spelers worden er gerepresenteerd door cartooneske poppetjes, de Mii’s die ook al optraden op de Wii en de 3DS, en kunnen er berichten plaatsen. Maar het MiiVerse loopt door in de games zelf, waardoor je berichten kunt sturen aan vrienden en andere spelers die met dezelfde spellen bezig zijn. Zo kun je om hulp vragen, of juist opscheppen over je geweldige high score. Met het MiiVerse wordt singleplayer officieel multiplayer: ik ben benieuwd wat DeKoven en Zimmerman daarvan vinden.

In deze rubriek schrijven gamewetenschapper David Nieborg en gamejournalist Niels ’t Hooft over games.

    • Niels `t Hooft