iPhone eigen navigatiesysteem in iOS6, met TomTom

De nieuwe navigatiesoftware van Apple: geen Google inside.

Nieuws van de Apple presentatie: 1) Apple dumpt Google voor een eigen navigatiesysteem voor de iPhone in samenwerking met TomTom 2)  MacBook Pro met Retina-scherm, 3)  geen tv-verrassing.

Apple introduceert iOS6 met een nieuwe navigatiesysteem gebaseerd op een eigen kaarttechnologie. De update werkt onder meer op alle iPhones vanaf de 3GS. Na een samenwerking van vijf jaar is Google vanaf komend najaar niet langer de hofleverancier van de kaartdiensten op Apples mobiele gadgets. Dat heeft Apple maandagavond bekend gemaakt op het WWDC in San Francisco, het jaarlijkse congres voor Apple-ontwikkelaars.

Met hulp van TomTom en AND

 

Apple was tot nu toe de enige grote smartphonemaker die nog een toestel zonder turn-by-turn navigatie (routeaanwijzingen) leverde. Google geeft op Android-toestellen gratis navigatiesoftware mee en ook Nokia heeft in de Lumia toestellen op Windows Phone een volledig navigatiesysteem verwerkt. Apples aankondiging is een tegenvaller voor bedrijven als TomTom en Navigon die hun mobiele app op de iPhone verkochten.

Maar TomTom is wel  betrokken bij de totstandkoming van Apples navigatiedienst: het levert wereldwijde kaarten en diensten voor de Apple-diensten, blijkt uit deze screenshot. Inmiddels heeft TomTom de deal ook officieel bevestigd, maar mag geen verdere details vrijgeven. Het navigatiesysteem heeft live verkeersupdates à la TomToms HD Traffic service, afkomstig van de verkeersbewegingen van iPhonegebruikers. Daarnaast biedt de kaart een 3D-weergave die lijkt op Google Earth.

Uit deze pagina blijkt dat ook het Nederlandse AND data levert. Daarnaast gebruikt Apple, zoals eerder, de gegevens van OpenStreetMap. Die zijn bedoeld om de witte vlekken op te vullen; TomTom is hoofdleverancier van alle kaartgegevens. De deal zou al een jaar geleden getekend zijn, maar het Nederlandse bedrijf stuurt pas vandaag een summiere bevestiging van de Apple-aankondiging rond.

Het gaat niet om een exclusieve samenwerking. TomTom levert ook (nog) kaarten voor Google en  maakte vorige maand ook al een deal met RIM bekend voor gebruik van de HD Traffic diensten op BlackBerries. Door diensten en data te leveren aan de grote leveranciers van mobiele telefoons verandert TomTom zijn verdienmodel. In 2011 kwam 11 procent van de omzet uit licentie-overeenkomsten, de verwachting is dat dat in 2013 omgeslagen zal zijn, mede dankzij de Apple-deal. Het effect voor 2012 is beperkt, omdat iOS6 in het najaar uitkomt, vermoedelijk tegelijk met het nieuwe iPhone-model.

De verkoop van losse navigatiekastjes loopt al enkele jaren terug en TomTom keert terug naar zijn oorsprong: mobiele software. Zo verdiende het bedrijf ook zijn geld voordat de (financiële) doorbraak kwam met het all-in-one navigatieapparaat met zuignap. De koppeling met iOS, waar tot nu toe 365 miljoen apparaten van verkocht zijn, is daarom belangrijk. het aandeel TomTom schoot tijdens opening van de beurs meteen met 15 procent omhoog.

Het is nog niet duidelijk over de navigatie- en verkeersfuncties in alle landen werken. Apple zegt letterlijk: some features may not be available in all countries or all areas. Dat geldt in ieder geval voor spraakherkenning via Siri, dat ook ingebakken zit in de navigatiesoftware. Over het algemeen geldt: Googles kaartendienst, in combinatie met de zoekmachine, is een van de sterkste producten van het internetbedrijf. Apple zal dus met een uitmuntende dienst moeten komen om Google Maps te doen vergeten, hoewel Google op de iPhone behoorlijk aan banden gelegd was.

 

Voor abonnees:

Apple-deal biedt TomTom nieuwe kans NRC Handelsblad dinsdag 12 juni
Apple vs Google begint nu pas, achtergrondverhaal in NRC Handelsblad dinsdag 12 juni
De werelddeal van Apple en TomTom, reconstructie in NRC Handelsblad zaterdag 16 juni.

 

 

 

Nog een paar nieuwe trucs van iOS6 (van in totaal “meer dan 200″ verbeteringen).

  • Facetime videobellen niet alleen via wifi maar ook via 3G-netwerk >> Zodat je het ook gebruikt. Dat is goed nieuws voor telecomproviders die een uitgebreid data-abonnement willen verkopen.
  • Telefoonnummer en Apple-ID worden geïntegreerd: zo kun je iemand bellen op z’n MacBook of iPad. >> Van dit soort combinaties krijgen telecomproviders juist slapeloze nachten omdat ze de controle over het spraakverkeer dreigen te verliezen aan Apple.
  • Een niet-storen knop. >> Gesprekken afhandelen zonder geluid te maken.
  • Facebook-integratie (à la Twitter) >> Apple schurkt tegen Facebook aan, een bondgenoot in de strijd tegen Google (=Android). Facebook maakt zijn ‘mobiele’ toekomstplannen voorlopig waar, maar de vraag blijft  hoe het straks met Facebook-advertenties op de iPhone gaat. Grote kans dat Apples eigen poging tot sociaal netwerk, Ping in iTunes, vervangen wordt door Facebook.
  • Siri spraakherkenning op iPad >> En nu maar wachten op een (werkende) Nederlandse versie die opnieuw niet is aangekondigd. Apple heeft meer oog voor de enorme Chinese markt - 20 procent van de omzet.

iOS6 komt in het najaar op de markt en werkt op toestellen vanaf de iPhone 3GS, de tweede generatie iPad en de recente versies van de iPod Touch.

MacBook Pro met Retina scherm

Apple presenteerde op het WWDC ook  antwoord op de nieuwe ultrabooks met Windows: een  15,4 inch MacBook Pro met  Retina display, oftewel meer pixels dan een high definition tv. De nieuwe 15,4 inch MacBook heeft een scherm van 2880 bij 1800 pixels en dat is qua resolutie te vergelijken met de meest recente iPad. De pixels staan zo dicht op elkaar dat je ze niet met het blote oog kunt  onderscheiden, aldus Apple: een indrukwekkende 220 ppi, maar zelfs dat kan altijd nog beter.

De MacBook Pro (standaard een quadcore 2,3 Ghz i7 processor  en 8 GB werkgeheugen) vertoont sterke overeenkomsten met de MacBook Air, weegt 2 kg, is 1,8 cm dik en wordt alleen geleverd met  SSD schijf  (standaard 256 GB). Je kunt ongeveer 7 uur werken op een accu. Qua connectiviteit heeft de MacBook Pro twee Thunderbolt-poorten, HDMI en 2 x USB 3.0. De Amerikaanse prijs is 2.199 dollar (1.759 euro omgerekend) ,  in Nederland kost hetzelfde exemplaar 2.279 euro. Het BTW-verschil verklaart iets maar lang niet alles.

Apple laat het vorige topmodel MacBook Pro, de 17 inch variant, uit beeld verdwijnen. Er verschijnen wel nieuwe versies van de MacBook Air en en de MacBook Pro. Ook de MacPro desktopreeks krijgt een broodnodige wissel.

Geen Apple tv-scherm

Tot zover waren dit de nieuwtjes die al enigszins door de geruchtenmolen voorspeld waren. In tegenstelling tot de hoop/ verwachting deed Apple geen One More Thing-aankondiging, bijvoorbeeld over de nieuwe tv-producten, terwijl een tv-toestel van Apple volgens analisten toch echt in de pijplijn zit.

Mountain Lion

De nieuwe versie van OS X, 10.7 of Mountain Lion, is vanaf juli leverbaar via de Mac App Store voor 20 dollar. Het is een bescheiden upgrade, net als OS X Lion dat ook was. De belangrijkste verbeteringen zijn extra iCloud-integratie (online opslag en synchronisatie van documenten, notities en herinneringen) dicteerfunctionaliteit  en een Safari webbrowser die geopende tabbladen via het web synchroniseert (à la Google Chrome). Volgens Apple gebruiken nu 125 miljoen mensen de iCloud dienst.

Voor meer details: de WWDC keynote is hier te bekijken.
Apple infographic
Sortable Apple by the Numbers

 

 

    • Marc Hijink