Disney en News Corp strijden om sportrechten

De worsteling tussen Walt Disney en News Corp van Rupert Murdoch begint mondiale trekjes te krijgen. De concurrerende media-imperia voeren de strijd op over het uitzenden van allerlei soorten sportwedstrijden in de Verenigde Staten en Europa, van honkbal tot voetbal. Daarnaast zijn ze, na afloop van een zestienjarige samenwerkingsovereenkomst, verwikkeld in een gevecht over cricket en andere sporten in Azië. Dat heeft de toch al stijgende prijs van sportrechten verder opgestuwd.

News Corp heeft de volledige zeggenschap over ESPN Star Sports (ESS) gekregen door het belang van Disney van 50 procent in deze joint venture over te nemen. Dit sportmediabedrijf boekt weinig winst en heeft volgens analisten van Citigroup slechts ongeveer 500 miljoen dollar (402 miljoen euro) – de geschatte omzet – opgebracht.

Dat is een onbetekenend bedrag voor Disney en News Corp, wier gezamenlijke marktwaarde ongeveer 130 miljard dollar (104 miljard euro) bedraagt. Maar in dit cijfer komt de bredere betekenis van de deal niet goed naar voren.

Hoewel in de Verenigde Staten vijf maal zoveel betaaltelevisieomzet wordt geboekt als in China en India samen, aldus Informa Telecoms & Media, kunnen de twee Aziatische landen zich op een abonneebestand beroemen dat drie maal zo groot is als het Amerikaanse. Murdoch lijkt er op te gokken dat de toenemende welvaart in Azië op de langere termijn zal leiden tot hogere consumentenuitgaven aan sport op tv.

De regio is ook zeer gefragmenteerd. ESS beschikt over 17 kanalen in 24 landen op het hele continent. Landen als India, waar betaaltelevisie nog in de kinderschoenen staat en News Corp sterk is vertegenwoordigd, bieden veel ruimte voor groei.

Toch zal Disney de handdoek in Azië zeker nog niet in de ring willen werpen. Op dit moment zegt het concern zich vooral te willen richten op digitale activiteiten zoals de cricketsite ESPNCricinfo, de voetbalsite ESPNFC en ESPN Mobile. Maar dat zal vermoedelijk niet het einde van het verhaal zijn.

Sky Sports van Murdoch heeft de Britse markt voor Premier League-voetbal lange tijd gedomineerd, maar ESPN probeert innovatieve manieren te ontwikkelen om voetbal in beeld te brengen en zal naar verwachting bij de aanstaande veiling van de Britse voetbalrechten een bod uitbrengen op (een pakket) wedstrijden.

Bloomberg meldde eerder dit jaar dat News Corp, dat al een hele reeks regionale Amerikaanse sportnetwerken bezit, overweegt een nationaal kanaal te kopen om in de Verenigde Staten de strijd aan te binden met het daar almachtige ESPN.

De Olympische Spelen mogen dan het belangrijkste wereldwijde sportevenement zijn, nu Disney en News Corp in Azië elkaars vijanden zijn geworden, staat een nieuwe internationale competitie op het punt te beginnen.

en

Vertaling: Menno Grootveld

    • Jeffrey Goldfarb
    • Wei Gu