De ‘Gaffe’ gaat de campagne domineren

Het was niet de allerhandigste opmerking van president Obama. Maar de gretigheid waarmee Mitt Romney op het beruchte ‘doing fine’-citaat duikt, doet het ergste vrezen voor de komende maanden. Veruit de meeste tijd en aandacht in de campagnes zal gaan over versprekingen van de andere kandidaat. In campagnetaal: een ‘gaffe’, die bewijzen dat de tegenstander

Het was niet de allerhandigste opmerking van president Obama. Maar de gretigheid waarmee Mitt Romney op het beruchte ‘doing fine’-citaat duikt, doet het ergste vrezen voor de komende maanden. Veruit de meeste tijd en aandacht in de campagnes zal gaan over versprekingen van de andere kandidaat. In campagnetaal: een ‘gaffe’, die bewijzen dat de tegenstander ‘out of touch’ is, niet weet wat een gewone Amerikaan meemaakt.

Vrijdag gebeurde er dit: Obama sprak op een persconferentie over de eurocrisis.Vergeleken met Europa gaat het in de Verenigde Staten beter, zei Obama.

The private sector is doing fine. Where we’re seeing weaknesses in our economy have to do with state and local government.

 

Fine? Nou… Obama’s regering heeft weinig om tevreden over te zien, gezien het teleurstellende banenrapport van vorige week. In mei zijn er 69.000 banen bijgekomen, in een economie van de grootte van de VS is dat bijna niks. De werkloosheid blijft hoog, met 8,2 procent. Obama vergeleek de economie van de VS met de situatie in Europa, maar die nuance gaat in campagnetijd snel verloren. Team-Romney kan zijn geluk niet op. Er kwam een spotje:

En nog één:

En als u de boodschap nog niet begrepen had, Romney zelf nog maar een keer:

Obama en zijn campagneteam moesten het afgelopen weekend dus besteden aan puin ruimen. David Axelrod, Obama’s vertrouweling. zei dat Obama moedwillig verkeerd geïnterpreteerd was en dat de kiezers het wel zouden begrijpen. De echte vraag is natuurlijk hoe de campagneteams het zien.

 

    • Guus Valk