De normale mode van Bent (Das Pop) Van Looy

Still uit The Jante Law

Bent Van Looy (36) was al schilder, frontman van de band Das Pop en een van slimste Belgen  (bij het TV-programma De slimste mens ter wereld eindigde hij in de editie van seizoen 2009/2010 als derde, na Linda de Win en Peter Vandermeersch). Nu is hij ook nog modeontwerper.

Dit najaar hangt zijn mannenmerk The Jante Law (foto’s hier) voor het eerst in de winkel. De naam verwijst naar het boek En flyktning krysser sitt spoor (een vluchteling kruist zijn spoor) uit 1933, van de Deens-Noorse Aksel Sandemose.

In het boek, dat zich afspeelt in het stadje Jante, staan tien regels voor gedrag. Die vertellen dat je, zoals je dat in Nederland zegt, je kop vooral niet boven het maaiveld moet uitsteken.

Op het eerste gezicht normale mode
Van Looy en zijn collega’s (hij werkt samen met acht mensen uit heel Europa) maken mannenkleren die op het eerste gezicht volstrekt normaal zijn, maar wel van ‘hoogwaardige materialen’ zijn gemaakt. “Een simpele jas of hemd kan een heel verhaal vertellen”, legt hij uit op het terras van de Vlaams cultureel Centrum De Brakke Grond in Amsterdam. “Het is spelen met codes.”

De eerste collectie is genoemd naar de eerste wet van Jante: ‘Denk naar niet dat je iets speciaals bent.’

Collectie The Jante LawCollectie The Jante Law

Meditatie over mannelijkheid
In De Brakke Grond is een preview te zien.  In een 42 minuten lange, trage video is te zien hoe schilder en filmmaker Michaël Borremans – gekleed in verschillende ingetogen, maar aantrekkelijke uitziende outfits uit de collectie – plastic straaljagertjes zilvergrijs schildert. “Een meditatie over mannelijkheid”, noemt Van Looy de film. Het decor (stalen bureau, ouderwetse telefoon, wereldkaart) is geen knap staaltje nagemaakt Koude Oorlog-design, maar een originele Belgische schuilkelder. In de zaal staan ook de tien vliegtuigjes opgesteld die Borremans beschilderde.

Van Looy, die zijn label ziet als een ‘ondergronds netwerk van spionnen’, is duidelijk nog niet gewend aan alle codes van de modewereld. Als ik wijs naar zijn vintage ogende geruite jasje en vraag wat hij draagt, zegt hij: “Huh? Nou, mijn kleren.”

Volstrekt in het midden latend of het nou uit zijn eigen collectie komt of niet.

De installatie vormt samen met een kleine, uitbundige tentoonstelling over handwerk en textielkunst (samengesteld door Martena Duss) het project ‘The house of 100 hands’.Tot en met 15 juli te zien in De Brakke grond, Amsterdam. brakkegrond.nl