Van cool tot tuttig

Het succesvolle Nederlandse merk Supertrash heeft nu ook een kinderlijn, compleet met eigen winkel.

Wat

Sinds afgelopen najaar heeft het Nederlandse modemerk Supertrash van fenomeen Olcay Gulsen (1.600 verkooppunten wereldwijd, vijfhonderd in Nederland, negen eigen winkels in Nederland en een in Antwerpen) ook een kinderlijn: Supertrash Girls. Dit voorjaar opende de eerste Girls-winkel. In de Negen Straatjes in Amsterdam, op dit moment het meeste gewilde winkelgebied van Nederland.

Wat hebben ze

Supertrash maakt commerciële mode voor jonge vrouwen, hoog op de hakken en met veel been. De kindercollectie is gelukkig net wat meer dan alleen een miniversie van de sexy dameslijn. Naast zeer skinny jeans (79,95 euro), strokenrokjes van gebleekte denim (69,95), oncomfortabel ogende sandaaltjes met plastic zolen en veel bling (69,95 ) en een jurkje met een rok van zwart nepleer (55,95) zijn er bijvoorbeeld ook lieve gebloemde katoenen jurken (99, 95 euro), een blouse met een paardenprint (69,95 euro) en keurige trenchcoats met een riempje met een strik (129,95). „De stijl gaat van cool tot tuttig”, noteert meetestende dochter (10, niet op de foto).

Oorspronkelijk was het de bedoeling kleren voor meisjes van zes tot twaalf te maken, maar op verzoek van winkeliers werd de leeftijdsgrens naar boven opgerekt tot zestien jaar. Toch een wat wonderlijke keuze. Veel van de jurkjes zouden ook heel geschikt zijn voor vier- of zelfs tweejarigen, terwijl ze voor tieners weer erg kinderlijk zijn. Laat staan, zou je denken, dat je een vijftienjarige nog in een kindermerk krijgt. Dochter, die doorgaans maat 146 heeft , koopt al geregeld kleren in maat 34 op de tienerafdeling van H&M omdat die haar meer aanspreken.

Evengoed valt dochter hier voor een donkerblauw met ecru gestreept vest met imitatiesuède elleboogstukken (59,95 euro), een knalblauw satijnen jackje (89,95 euro) en een hoed met doodskoppen erop (49,95 euro), allemaal vallend in de categorie ‘cool’.

Hoe ziet het eruit

De dertig vierkante meter kleine winkel is Fransig ingericht, met veel wit hout. De paskamer, verstopt achter een wit gordijn, is volgens dochter aan de kleine kant. „Vooral als er nog een ouder bij moet.” De muziek staat zacht genoeg („Relaxed”, vindt dochter), maar het ruikt mierzoet in de winkel; uit een dispenser wordt voortdurend Phenomenal de winkel in geblazen, de eau de toilette van Supertrash („Na een tijdje ruik je het niet meer”). De geur is overigens voor volwassen vrouwen.

Hoe word je geholpen

Het jonge winkelmeisje is vriendelijk en attent, en vraagt nadrukkelijk om ‘feedback’. „Dat nemen we allemaal mee.”

Voor wie

Niet alleen voor de dochters van Supertrash-fans dus.