Nike wint op eerste dag met 3-2 van Adidas

Russia's Roman Pavlyuchenko celebrates after scoring his side's fourth goal as his teammate Russia's Andrei Arshavin walks behind him, during the Euro 2012 Group A soccer match between Russia and Czech Republic, in Wroclaw, Poland, Friday, June 8, 2012. (AP Photo/Anja Niedringhaus) AP

Adidas alom bij het EK in Polen en Oekraïne. Reclameborden langs het veld, kledingmerk van scheidsrechters en ballenjongens, de wedstrijdbal Tango 12. Het sportmerk met drie strepen is ook sponsor van zes nationale teams en levert schoenen aan vele toppers. Maar op de openingsdag trok de nieuwe schoen van de Amerikaanse concurrent Nike toch de meeste aandacht. Witte voorkant, hakken van fel roze-rood, gifgroen, blauw of zwart; met snelle namen als Mercurial, Total 90, CTR 30 of Tiempo. Gedragen door onder meer doelpuntenmakers Lewandowski (Polen), Sjirokov (Rusland) en smaakmakers als Arsjavin of Gebresalassie. Ook de Tsjech Pilak scoorde op Nikes, tegen Pavljoetsjenko en Salpingidis op Adidas.

Verliezer

Szczesny even geen vedette voor Polen

Twintig jaar jong was de Poolse keeper Wojciech Szczesny, toen hij in december 2010 op Old Trafford voor Arsenal debuteerde in de Premier League. Wat goed is komt snel. Szczesny stond zijn plaats niet meer af en geldt inmiddels als een van de vedettes in het Poolse nationale team bij het EK voor eigen publiek. Tot een eerste foutje in de 51ste minuut van de openingswedstrijd tegen Griekenland leidde tot de gelijkmaker. En hij even later een overtreding maakte die een penalty en een rode kaart tot gevolg had. Natuurlijk juichte Szczesny toen hij in de catacomben zag hoe invaller Przemyslaw Tyton de strafschop stopte. Maar zijn EK is voorlopig voorbij.

Maarten Scholten