Hervonden herinneringen

Hoe stop je een herinnering in een flesje? Een universele herinnering nog wel? Maison Martin Margiela heeft het geprobeerd met drie nieuwe geuren, Replica genaamd. Het modehuis laat zich vaker inspireren door het verleden: regelmatig maakt het kopieën van interessante ontwerpen uit het verleden, zoals vrouwenlaarzen uit de jaren tachtig en sneakers uit de jaren zeventig.

Maar de Replica-geuren zijn geen kopieën van oude parfums, ze proberen geuren uit vervlogen tijden terug te halen. Flower Market moet de geur van een Parijse bloemenmarkt verbeelden, Funfair Evening een zwoele zomeravond op de kermis in Santa Monica en Beach Walk een strandwandeling langs de Corsicaanse kust van Calvi. Maar je hoeft niet in Parijs, Santa Monica of Calvi geweest te zijn om prettige associaties bij deze geuren te hebben. Bij Flower Market kun je inderdaad denken aan een bloemenmarkt, meer precies: aan de kraam met fresia’s. En Funfair Evening brengt herinneringen terug aan warme suikerspinnen en rood geglazuurde appels. De vrolijkste en bijzonderste geur van de drie is Beach Walk: zo ruikt het als je met een caipirinha in het zand ligt. En zoals het meestal gaat: de herinnering is mooier. Bij Beach Walk denk je wel aan de geur van zwoel zweet met zonnebrand, maar niet aan de scherpe zandkorrels in je kleren. Voor als de zomer nooit meer komt.

Maison Martin Margiela, Replica, 100 ml, 79 euro. Te koop bij o.a. Bijenkorf Amsterdam en Rotterdam.

    • Monique Snoeijen