Binnenkijken

Thijs Wolzak fotografeert wekelijks een bijzonder interieur. Deze week beeldend kunstenaars Alet Pilon en Arthur Kempenaar.

Kempenaar Pilon photo: thijs wolzak amsterdam

Huis Een herenhuis uit 1910, pal aan de Haarlemmerhout in Haarlem. Sinds 1987 in bezit van Alet Pilon (62), in 2003 kwam haar man, Arthur Kempenaar (59), erbij. Ze hebben vier honden. De vorige bewoners trokken het balkon bij de kamer en zetten er het halfronde raam van meer dan twee meter hoog in. „Als enigen van dit blok slapen wij beneden, waar het heel stil is, zo tegen het groen van het park. We wonen boven, daar is veel licht en een mooi uitzicht.”

Interieur Tegen het raam staat een restant van een afgekeurd kunstwerk van Alet. „Er vliegen daardoor veel minder vogels tegenaan.” De kraag aan de schouw, van bont en veren, is een werk van Alet dat Arthur, voor ze elkaar kenden, bij een expositie zag hangen. Hij stelde voor het te ruilen tegen werk van hemzelf, en dat was meteen het begin van iets moois, met als resultaat dat haar ‘kraag’ en zijn ‘vlieg’ (niet op de foto) weer terug zijn bij hun makers. In de woonkamer zou je de indruk krijgen dat het vooral art deco is wat de klok slaat bij Alet en Arthur. „Maar we hebben juist ook veel design uit de jaren zeventig. De tijd van rommelmarkten afstruinen is wel voorbij. Maar aan de spullen die ik in huis haal, raak ik nogal snel gehecht.” Ooit moest ze bij een oud blik dat ze voor 25 gulden opscharrelde ook de inhoud afnemen. Het bleek een echt art-decotafelkleed te zijn, dat volgens experts misschien wel 150 keer zoveel waard is en eigenlijk naar het museum moet. Maar dat kan Alet dus (nog) niet.

Van Ikea „Wat keukenspullen. Geen meubels.”

Bij brand meenemen „Alles met vier poten en de kraag.”