Nederlandse spoor wordt uitgerust met beveiligingssysteem ERTMS

Treinen worden uitgevoerd met het veiligere systeem ERTMS. Foto Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Het Nederlandse spoor wordt uitgerust met European Rail Traffic Management System (ERTMS), een Europees beveiligingssysteem, om de veiligheid te bevorderen. Daarnaast zal er extra worden geïnvesteerd in het huidige systeem.

De commissie-Kuiken, een parlementaire commissie deed onlangs onderzoek naar de problemen op het spoor en zei zich “ernstige zorgen” te maken over de risico’s voor de veiligheid op lange termijn. De commissie beval demissionair minister Schulz van Haegen aan om direct “actie te ondernemen” om het nieuwe Europese veiligheidssysteem in te voeren.

De Kamer bleek al eerder voorstander van ERTMS. Het systeem is niet alleen veiliger, treinen kunnen ook sneller rijden (200 kilometer per uur) en dichter op elkaar, waardoor de capaciteit van het spoornet beter wordt benut. Onder meer de hogesnelheidslijn en de Betuweroute zijn al uitgerust met het systeem. Ook de nieuwe Hanzelijn wordt uitgerust met ERTMS.

Treinen minder vaak door rood

Treinen zullen met het Europese systeem minder vaak door rood rijden: ze worden dan ook stilgezet als ze langzamer dan veertig kilometer per uur rijden. In de huidige situatie is dat niet zo, wat een van de oorzaken was van het treinongeluk in Amsterdam op 21 april. Daarbij kwam een vrouw om het leven en vielen 117 gewonden.

De invoering kan nog wel tien jaar duren. Om de veiligheid van het spoor op de korte termijn te verbeteren, wordt extra geïnvesteerd het huidige beveiligingssysteem ATB-Vv. Dat is de verbeterde versie van het oude ATB systeem, die alle treinen die door een rood sein rijden stopt, ook als ze langzamer gaan dan 40 kilometer.

    • Mirjam Remie