Charkov ruikt nog naar de Sovjet-Unie - maar ze zijn er klaar voor

“What do you think about the European Championship?” Ik dacht, ik ben er nou toch. Laten we in de Charkoviaanse zon vooral met de meest voor de hand liggende vraag beginnen. “Ship? You looking for ship? What kind of ship?” Zucht. En deze man beweerde goed Engels te spreken. “Yes, English.” Het is een stad

An AvtoVAZ Lada car is seen on a street in Moscow, May 2, 2012. Russia is ending its long love affair with a car that was once prized by the nation but has come to symbolise the decline of its automobile industry and, for some, the country itself. The decision by state car maker AvtoVAZ to halt production of the last models in the Lada Classic series this year after four decades is more than just the end of the road for an automobile. Picture taken May 2, 2012. To match Feature RUSSIA-CAR/ REUTERS/Denis Sinyakov (RUSSIA - Tags: BUSINESS SOCIETY TRANSPORT) Een Russische Lada valt nauwelijks op tussen de modernere koekblikken. Foto Reuters / Denis Sinyakov

“What do you think about the European Championship?” Ik dacht, ik ben er nou toch. Laten we in de Charkoviaanse zon vooral met de meest voor de hand liggende vraag beginnen.

“Ship? You looking for ship? What kind of ship?”

Zucht. En deze man beweerde goed Engels te spreken. “Yes, English.”

Het is een stad die zo zijn best doet tegen Europa aan te schurken de komende weken, maar stiekem nog de niet kapot te krijgen Sovjet-arm om zich heen heeft geklemd. Charkov ruikt ook nog naar de Sovjet-Unie. Niet in de laatste plaats omdat je bij elk stoplicht naast een stokoude Lada uit 1976 komt te staan. Met ronkende oostblokmotor. Vol verwondering glijden mijn ogen over de Russische koekblikken en telkens als ik bij de chauffeur ben aangekomen krijg ik een blik terug van iemand die zijn gloednieuwe Aston Martin showt: ‘Hey, heb je niet hè?’ Prachtige trots.

En dit is de komende tien dagen het Oranje-epicentrum van de wereld. Tussen de 8 en 10 duizend Nederlanders worden er hier verwacht in Charkov. Een behoorlijk aantal, gezien de op voorhand zo grote afkeer van het afreizen naar deze regio. Niet verwonderlijk, aangezien ze voor hotels waar je werkelijk je kippen niet in laat scharrelen lachend 400 euro per nacht vroegen. “Iedereen hier denkt dat West-Europeanen miljonair zijn”, zei iemand. “Dan mogen ze er toch wel wat van meepikken?” En als ze ergens het eerlijk delen hebben uitgevonden, dan in de Sovjet-Unie.

De meeste Nederlanders hebben daarom besloten morgenochtend pas hierheen te vliegen, om zich na afloop van de wedstrijd direct weer door een opgewonden OAD-standje een bus in te laten jagen richting vliegveld. “Vlug, vlug, hup, hup. Het vliegtuig wacht niet hoor meneer.”

Lekker ontspannen nagenieten van een klinkende overwinning is er niet bij. Ik zou er spontaan 400 euro extra voor over hebben om tussen de kippen te liggen, maar goed.

Maar ze zijn er klaar voor in Charkov, echt. De keurige perkjes met kleurrijke bloemen worden nog aangeharkt, in de metrostations worden – 24 uur voor de start van het toernooi – alle bestaande reclameposters vervangen door EK-posters en op de hoofdwegen is het asfalt echt nét droog. Oh en het stikt van de vrijwilligers in de stad. Die spreken allemaal vloeiend Engels, uiteraard. “Yes, English.”

Er is één groot voordeel: Stadion spreek je in het Russisch uit als stadión. Zo zeggen Brabanders het ook. Kan niet missen.

    • Tim de Wit