Burger voor op de vegacue

Vegetarisch barbecuen, het blijft een uitdaging. Toen ik deze week mijn blik liet gaan over het aanbod kant en klare vleesvervangers werd ik niet direct heel enthousiast. Goed, ik geef toe dat ik de nepworstjes er over het algemeen wel oké uit vind zien. Die kunnen met de juiste barbecuesaus nog wel door de beugel. Maar van zo’n doorzichtig plastic bakje, gevuld met een schoenzoolachtige in ketjap verdronken vleesvervanger – officiële naam ‘gemarineerde sojaburger’ – gaan mijn haren recht overeind staan. De ‘vegacue’ is wat dat betreft denk ik beter af zonder deze stukken imitatievlees en -vis uit de koeling van de super.

Er zijn namelijk genoeg andere lekkere opties. De makkelijkste is waarschijnlijk de met aluminiumfolie ingepakte aardappel. Laat deze een flinke tijd tussen de kolen poffen en serveer met een frisse yoghurtsaus en een fijngesneden bosuitje. Of maak zelf spiesjes met verschillende groenten als paprika, biet, artisjok, aubergine of venkel. Een maiskolf roosteren is ook een leuke trouwens. Regelmatig omdraaien en als de mais klaar is flink met zout bestrooien. Helemaal culinair verantwoord is de gevulde portobello of puntpaprika met geitenkaas, brie of feta. Besprenkel met een paar drupjes extra vierge olijfolie en laat langzaam gaar worden. Succes gegarandeerd.

Maar u kunt natuurlijk ook zelf een burger maken. Ik maakte laatst een hele schaal burgers op basis van kikkererwten uit blik, maar het kan bijvoorbeeld ook met kidney- of tuinbonen. Wel een kleine tip van mij: vergeet bij het grillen van uw zelfgemaakte vegaburgers niet om het barbecuerooster in te pakken met aluminiumfolie. Het zou toch jammer zijn als ze in brokjes tussen de kolen zouden vallen. Want hoewel even voedzaam en wellicht nog lekkerder dan hun broertjes van vlees, ze zijn vaak net iets minder stevig.

Laat de kikkererwten uitlekken en doe ze in een grote kom. Snijd de korst van het witbrood en scheur in stukjes. Doe het brood samen met de ketchup, chilipoeder, paneermeel, citroensap en een scheutje olijfolie bij de kikkererwten en maak fijn met de staafmixer. Maal tot een mooi papje en voeg naar smaak peper en zout toe. Voeg extra olijfolie of paneermeel toe als het papje te droog of te nat is. Snipper vervolgens de ui, snijd de paprika in kleine stukjes en hak de knoflook fijn. Meng dit goed door de gemalen kikkererwten en verdeel het mengsel in vijf porties. Vorm hier burgers van. Leg op een bord en zet een uurtje in de koelkast. Bestrijk vervolgens met een beetje olijfolie en leg op het barbecuerooster. Bak tot beide zijden goudbruin zijn. Lekker op een warm pitabroodje met sla, plakjes tomaat en yoghurtsaus.

    • Stéphanie Versteeg