'Bij 130 is een Carrera zuiniger dan een Twingo'

The exhaust of a Porsche sports car is pictured in the street's traffic in Munich, December 21, 2007. The European Commission enraged Germany and its carmakers on Wednesday by proposing tough legislation to force down emissions of carbon dioxide from cars, with steep fines on manufacturers that fail to comply. With several commissioners dissenting, the European Union executive set a four-year phase-in period from 2012 for fines on manufacturers whose fleets exceed an average of 120 grams per km of the main greenhouse gas blamed for global warming. REUTERS/Alexandra Beier (GERMANY) REUTERS

De aanleiding

Per 1 juli mag je rond Amsterdam, Rotterdam en Den Haag weer 100 in plaats van 80 km/uur rijden. De tachtigkilometerzone is volgens demissionair minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) niet meer nodig omdat auto’s de afgelopen jaren schoner zijn geworden en de luchtkwaliteit is verbeterd. Milieudefensie maakte vorige week bekend in beroep te gaan tegen het besluit.

Vorige week zaterdag verdedigde autojournalist David Bakels van automagazine Carros in Tros Nieuwsshow het besluit van de minister. Volgens Bakels wordt er in het debat over snelheidslimieten vaak vergeten om te noemen dat auto’s in rap tempo zuiniger zijn gaan rijden. Op hoge snelheden zijn grote, sterke auto’s volgens hem zelfs zuiniger dan kleine auto’s. „Een Porsche Carrera bijvoorbeeld is denk ik bij 130 veel zuiniger, schoner dan een Renault Twingo die bij 130 het achterste van zijn tong moet laten zien.”

Arjen Breedijk vroeg next.checkt te controleren of een Porsche Carrera bij zulke snelheid echt zuiniger is dan een Renault Twingo. We vergelijken van beide merken het nieuwste en zuinigste model (benzine): de Porsche 911 Carrera Coupé en de Renault Twingo 1.2 16V ECO2 Authentique. Zuinigheid definiëren we als gemiddeld brandstofverbruik in liters per 100 kilometer – de standaardmaat.

Waar is het op gebaseerd?

David Bakels zegt zich te baseren op gesprekken met „meerdere professionals” uit de auto-industrie, op dertig jaar testervaring als autojournalist en op „enkele keiharde motortechnische wetmatigheden”. De Renault, een ‘stadsauto’, zal volgens Bakels met zijn bescheiden motor hoger in toeren moeten opereren om ‘130’ vast te houden. „Toerentallen en vermogensvraag: dat betekent brandstofbehoefte.” De Porsche Carrera met zevende versnelling (overdrive), een raceauto, zit op 130 nog „ruimschoots” voor zijn hoogste koppel en vermogen en is bovendien veel aerodynamischer.

En, klopt het?

Porsche en Renault communiceren – zoals alle autofabrikanten – alleen de openbare gegevens van de New European Driving Cycle (NECD-cyclus). Dit is de in Europa voorgeschreven standaardtest om schadelijke stoffen en brandstofverbruik te meten. Op een rollenbank in een laboratorium rijdt de auto met verschillende snelheden een gesimuleerde stads– en snelwegrit.

In de snelwegcyclus, die 400 seconde duurt, rijdt de auto gemiddeld 62,6 km per uur en met een topsnelheid gedurende 10 seconden van 120 km per uur. Harder gaat de test niet. In deze snelwegcyclus is het gemiddeld benzineverbruik van de Porsche Carrera 6,5 liter per 100 km en van de Renault Twingo 3,7 liter per 100 km.

Hoewel de NECD de enige test is waarmee verbruik van auto’s verplicht wordt gemeten, is er internationaal veel kritiek op. Uit onderzoek blijkt het brandstofverbruik in de praktijk tot 21 procent hoger dan volgens de cyclus. De test is ontwikkeld in de jaren zeventig, toen auto’s nog wat ‘tammer’ reden. „Sindsdien is hij nooit aangepast”, zegt Richard Smokers, strategisch adviseur duurzame mobiliteit bij TNO. „Er wordt gewerkt aan een test die beter aansluit bij de praktijk. Maar aanpassen was tot nu toe moeilijk omdat de NECD de norm is geworden waarop in Europa veel beleid is gebaseerd.”

Realistischer is de Eco-Test van ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB. Deze test is gebaseerd op de methode van de NECD maar sluit beter aan bij de praktijk (met als resultaat een gemiddeld hoger verbruik). Ook wordt in deze meting het brandstofverbruik bij 130 km per uur (kort) getest. Echter, de Porsche Carrera en de betreffende Twingo zijn niet opgenomen in de resultaten.

Omdat harde gegevens ontbreken heeft next.checkt Richard Smokers van TNO en Iddo Riemersma, zelfstandig adviseur onder meer op het gebied van uitlaatgasemissies, gevraagd hoe waarschijnlijk het is dat een Porsche 911 Carrera zuiniger is dan een Renault Twingo bij 130.

Een aantal factoren spelen bij brandstofverbruik volgens hen een rol, te weten: rolweerstand, luchtweerstand en het rendement van de motor. De massa van beide auto’s is op een constante snelheid van 130 km per uur niet van groot belang.

Wat betreft rolweerstand is volgens Smokers en Riemersma de Twingo in het voordeel. Een Porsche heeft brede banden voor meer grip. De Twingo heeft – net als veel zuinige auto’s – relatief smalle banden. Een kleiner contactoppervlak met de weg vermindert de rolweerstand. Rolweerstand neemt lineair toe bij verhoging van de snelheid.

Wat betreft luchtweerstand heeft de Porsche volgens beide deskundigen zeer waarschijnlijk een voordeel. Exacte cijfers over aerodynamica geven autofabrikanten doorgaans niet. Maar kortgezegd geldt: hoe breder, hoger en korter een auto, des te meer luchtweerstand. De Porsche is lager en langer maar wel breder dan een Twingo. Ook heeft hij een betere stroomlijn. Omdat luchtweerstand kwadratisch toeneemt bij verhoging van de snelheid is deze factor bij 130 km per uur van groot belang.

Bij het rendement van de motor gaat het om de vraag: hoeveel brandstof verbruikt een motor om aan de wielen het vermogen te leveren dat nodig is om 130 te rijden? Elke motor heeft een optimaal punt waarbij de hoeveelheid verbruikte brandstof per eenheid geleverde mechanische energie het laagst is. Dat ‘piekrendement’ wordt bereikt in een punt waar de motor relatief weinig toeren maakt maar wel veel kracht levert.

Hierbij geldt: een motor heeft een beter rendement naarmate hij harder moet werken, tenzij hij héél hard moet werken. Buiten dit optimale punt gaat het rendement sterk omlaag.

Onduidelijk is of de Renault Twingo (maximum snelheid 170 km per uur) bij 130 km per uur juist optimaal presteert door hard te werken of toch iets te hard moet werken. Om in de buurt van het optimale punt te komen is voor de Twingo moeilijker omdat hij maar vijf versnellingen heeft. Voor de Porsche Carrera geldt dat hij bij deze snelheid mogelijk zijn piekrendement haalt, mede omdat hij een zevende versnelling (overdrive) heeft die er voor bedoeld is dit optimale punt makkelijker te halen. Daarnaast heeft de Twingo nog een ‘ouderwetse’ indirect ingespoten motor, terwijl de Porsche wel directe injectie heeft – brandstof wordt direct in de cilinder gespoten. Dat scheelt aardig in rendement.

Volgens Smokers „zou het best zo kunnen zijn dat” de Porsche Carrera door zijn aerodynamica, geavanceerde motor en overdrive bij 130 km per uur een vergelijkbaar verbruik haalt als de Renault Twingo. Riemersma is er „vrij zeker van” dat de Porsche het mede door zijn brede banden en zware motor niet haalt.

Conclusie

We weten niet of een Porsche Carrera bij 130 km per uur zuiniger is dan een Renault Twingo. Volgens de snelweg-testcijfers van de NECD is het gemiddeld benzineverbruik van de Carrera 6,5 liter per 100 km en van de Twingo 3,7 liter per 100 km. Deze cijfers zeggen echter niets over het verbruik bij 130 km per uur. Volgens deskundigen zal het brandstofverbruik van beide auto’s bij hogere snelheden dichter bij elkaar liggen, maar hard bewijs is er niet. Alleen een echte praktijktest met beide auto’s kan nieuw licht werpen op de zaak. Next.checkt bekijkt hiervoor de mogelijkheden. Voorlopig beoordeelt next.checkt de bewering als ongefundeerd.

    • Freek Schravesande