Theron schittert als ze furieus mag zijn

Filmster Charlize Theron heeft een voorliefde voor duistere rollen.

South African actress Charlize Theron poses during a photocall for the Premiere of "Prometheus" on April 11, 2012 in Paris. AFP PHOTO THOMAS SAMSON AFP

Toen actrice Charlize Theron bij de Oscars de prijs voor beste actrice in de wacht sleepte voor haar portret van seriemoordenaar Aileen Wuornos in Monster (2003), was iedereen even gechoqueerd dat die slonzige volgevreten vrouw in die film gespeeld werd door zo’n prachtige lange blonde schoonheid. De filmhistorie was een transformatie rijker van mooie zwaan tot lelijk eendje. De film was de doorbraak van ex-fotomodel Theron, die in 1975 in het Zuid-Afrikaanse Benoni is geboren.

Begin jaren negentig was ze met een enkele reis naar Los Angeles gevlogen. Theron was voor Monster al te zien geweest in films als The Devil’s Advocate (1997, met Keanu Reeves) en boekverfilming The Cider House Rules (1999). Glossy Vanity Fair had haar al op de cover gebracht als ‘White Hot Venus’. Maar Theron hoeft niet zo nodig mooi en sexy te zijn. Sterker nog: ze hoeft ook niet zo nodig voor altijd jong te blijven, zoals blijkt uit haar vol zelfspot gespeelde boze stiefmoeder in Snow White and the Hunstman. Theron speelt koningin Ravenna furieus.

Natuurlijk werd Theron in diverse interviews gevraagd naar haar eigen verhouding met haar ‘spiegeltje, spiegeltje aan de wand’. Daarop antwoordde ze nuchter dat ze geen spiegel nodig heeft om te zien dat ze ouder wordt, maar dat ze zich nog niet kon voorstellen ooit een facelift te moeten nemen om in Hollywood in de smaak te blijven vallen.

Behalve Monster en Snow White and the Huntsman zijn er ook de rollen in tegendraadse films als het waargebeurde North Country (2005), over een vrouw in een conservatief mijnwerkersstadje die het klimaat van seksuele intimidatie en misbruik aan de kaak stelde; het oorlogsdrama In the Valley of Elah (2007), een sobere reflectie op de gevolgen van de Amerikaanse inval in Irak, en recentelijk Young Adult (2011). In die zwarte komedie over een ghostwriter van zogenaamde ‘young adult’-boeken, die zelf ook niet helemaal volwassen is geworden, is Theron op haar best.

Ze verstopt haar blonde haren graag onder een hoofddoekje, slierterige pruik of donkere kleurspoeling. Kortom, als ze een rol krijgt waarin ze niet alleen maar om haar ‘good looks’ is gecast. Theron is ondertussen wel het gezicht van het Dior-parfum J’adore, dus ze weet haar schoonheid wel te gelde te maken.

Maar ze is vooral een actrice. En eentje van het serieuze, misschien zelfs wel een tikje obsessieve soort. Dat is althans hoe ze zich in interviews omschrijft. Als ze eenmaal ja heeft gezegd tegen een rol, dan zal ze daarna alles op alles zetten om ieder onverwacht detail uit haar personage naar voren te halen. In het geval van koningin Ravenna was dat gek genoeg haar menselijke kant. Ze ging als een heuse psycholoog te werk om te onderzoeken waarom ze zo gemeen geworden is als ze is. Uit jaloezie. En angst.

Ondertussen zou je bijna vergeten dat ze ook nóg een carrière heeft. Namelijk als actieheldin. Die bij voorkeur met levensgevaar haar eigen stunts doet. Na de geflopte Aeon Flux-stripverfilming (2005) is ze momenteel behalve als boze stiefmoeder ook te zien in Ridley Scotts Alien-prequel Prometheus. Hij had haar eigenlijk voor de nu door Noomi Rapace gespeelde Elizabeth Shaw willen hebben, maar Theron was ondertussen druk met een ander sciencefictionavontuur: een nieuw deel in de illustere Mad Max-serie. Naam van haar personage: Furiosa. Dat klinkt alvast weer veelbelovend.