Site ook geschikt bij handicap

Zeven Nederlandse bedrijven willen de toegankelijkheid van websites verbeteren voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking.

De slechtziende inwoner van de gemeente Westland. De kleurenblinde Roermonder. En de dyslectische bewoner van Renswoude. Allemaal hebben ze een probleem met de digitale dienstverlening van hun gemeentelijke overheid.

De websites van de drie gemeenten scoren het slechtst in de Monitor webrichtlijnen. Die toetst of websites van overheden – niet alleen gemeenten, maar ook de rijksoverheid, provincies en waterschappen – toegankelijk zijn voor burgers met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Alphen aan den Rijn staat bovenaan als webvriendelijkste gemeente. Daar zou een mindervalide burger in principe zelf digitaal het ophalen van grof huisvuil of het aanvragen van een paspoort moeten kunnen regelen.

Slechts enkele tientallen van de bijna vijfhonderd overheden voldoen aan de webrichtlijnen. Dat is tegen de afspraken die de Tweede Kamer twee jaar geleden heeft gemaakt. Op verzoek van het parlement zouden vanaf 31 december 2010 alle digitale loketten van de overheden toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking. Ze zouden bijvoorbeeld geen kleurencombinaties moeten gebruiken die kleurenblinden niet kunnen zien. Of te moeilijke, te lange teksten. Of een onduidelijke structuur die onleesbaar is met een brailleregel, een apparaat dat, gekoppeld aan een pc, voor een blinde webpagina’s vertaalt. Nu moeten alle overheidssites in 2015 voldoen aan de webrichtlijnen.

Wat voor overheden geldt, geldt ook voor het bedrijfsleven. De websites van veel ondernemingen zijn onleesbaar voor consumenten die (kleuren)blind zijn, doof, laaggeletterd, dyslectisch of slechtziend. Het zou gaan om samen zo’n 4 miljoen Nederlanders.

Zeven grote Nederlandse bedrijven vinden dat dat niet langer kan, „in een tijd waarin we steeds afhankelijker worden van online informatie”, zo melden ze in een persverklaring. Microsoft, Essent, Vodafone, Rabobank, Wehkamp, Schiphol en communicatiebureau Hemels van der Hart hebben daartoe vandaag een ‘verdrag’ getekend. Schiphol belooft onder meer zijn site beter geschikt te maken voor blinden. Essent gaat zijn webbouwers scholen in het gebruik van de richtlijnen voor betere toegankelijkheid en Rabobank gaat demonstratievideo’s op zijn website voorzien van ondertiteling. De zeven initiatiefnemers willen dat binnen een jaar 25 van de honderd grootste bedrijven in Nederland zich hebben aangesloten bij het initiatief.

Het project Toegang voor iedereen: toegangvooriedereen.nl

    • Jan Benjamin