Prijsbewuste consument bezorgt Ahold onverwachte winstdaling

Ahold heeft in het eerste kwartaal tegen de verwachting in de winst zien dalen. Het bedrijf achter onder meer Albert Heijn, Etos en Gall&Gall had te kampen met een negatief effect van het weekend waarop Pasen viel. Ook sterke concurrentie gecombineerd met een zeer prijsbewuste consument speelde de grootgrutter parten.

Tegenvaller voor het concern van onder meer Albert Heijn, dat met succesacties als de mini's en nu weer voetbalplaatjes veel doet om de klant toch te binden. Foto NRC / Maarten hartman

Ahold heeft in het eerste kwartaal tegen de verwachting in de winst zien dalen. Het bedrijf achter onder meer Albert Heijn, Etos en Gall&Gall had te kampen met een negatief effect van het weekend waarop Pasen viel. Ook sterke concurrentie gecombineerd met een zeer prijsbewuste consument speelde de grootgrutter parten.

De nettowinst daalde met 3,1 procent naar 282 miljoen euro. De onderliggende operationele winst zakte in het eerste kwartaal van 439 naar 419 miljoen euro, lager dan de consensusverwachting van 440 miljoen euro. Daarbij zag Ahold zowel in de VS als in Centraal-Europa de winst dalen. Op de Nederlandse thuismarkt steeg de winst licht.

Aholds retailmarge zakte van 4,9 naar 4,6 procent, minder dan de analistentaxatie van 4,7 procent. De voor supermarkten seizoensgebonden slechte week na Pasen viel dit jaar niet in het tweede maar in het eerste kwartaal, wat een negatief effect had op de winstgevendheid. De omzet kwam uit op 9,7 miljard euro, een groei van vijf procent.

Topman Dick Boer zei echter al wel tekenen van verbetering te zien, waarbij hij sprak van een ‘verbetering van de onderliggende trend’ en een bemoedigende omzetontwikkeling. Voor Ahold was dat echter geen reden om een concreet vooruitzicht af te geven. Wel herhaalde het bedrijf de verwachting dat 2012 een “uitdagend jaar” wordt.

    • Jules Seegers