Jorritsma: splitsing NS en ProRail niet ongedaan maken

De NS en ProRail weer samenvoegen? Er gaan stemmen om dat te doen. Annemarie Jorritsma ziet er echter geen heil in. Foto NRC / Arjan de Jongh

Het is ‘heel goed’ geweest dat de NS en ProRail zijn gesplitst. En de reiziger heeft het meest geprofiteerd van de verzelfstandiging van de spoorwegen, betoogde voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Annemarie Jorritsma (VVD) vanavond voor de parlementaire onderzoekscommissie van de Eerste Kamer over het privatiserings- en verzelfstandigingsbeleid.

Dat meldt Novum. Jorritsma was als minister in de jaren negentig nauw betrokken bij de verzelfstandiging van de NS. Het bedrijf is uiteindelijk geknipt in het spoorbedrijf NS en de spoorbeheerder ProRail. Momenteel gaan stemmen op om die splitsing weer ongedaan te maken. Onder meer de NS dringt daar op aan. Enkele partijen willen ProRail onderbrengen bij Rijkswaterstaat.

De splitsing is juist goed en logisch, zei Jorritsma vandaag. Voor het vervoer over de weg geldt bijvoorbeeld ook dat de wegen niet in handen zijn van de busbedrijven die er gebruik van maken. Er kunnen niettemin wel dingen worden verbeterd en verschillende bedrijfsonderdelen zouden beter kunnen samenwerken. “Maar de splitsing zou ik nooit ongedaan maken.”

Op de NS klinkt regelmatig kritiek. Volgens de oud-minister wordt echter voorbijgegaan aan het feit dat de verzelfstandiging van het spoorbedrijf ertoe heeft geleid dat de reiziger veel meer centraal is komen te staan. Voor de verzelfstandiging was de NS heel erg bezig met het ‘optimale gebruik’ van de overheidssubsidie. Daarna was de enige manier om geld te verdienen door veel reizigers te vervoeren.

De punctualiteit en het bedienen van klanten was voor de verzelfstandiging ‘aanmerkelijk slechter’ dan daarna, aldus Jorritsma. Zij bracht nog in herinnering dat de NS het in internationale vergelijkingen helemaal niet zo beroerd doet. “Dat was daarvoor wel zo.”

    • Peter Zantingh