De dupe van vroege Pasen en milde winter

De resultaten van Ahold staan in het eerste kwartaal onder druk. De omzet steeg licht, met 1,9 procent, maar de winst daalde.

Ahold had er al voor gewaarschuwd: de cijfers over het eerste kwartaal van 2012 zouden tegenvallen. Bij de bekendmaking van de resultaten, vanochtend, bleek die voorspelling te kloppen.

De omzet van het Nederlandse supermarktconcern groeide weliswaar met 1,9 procent tot 9,7 miljard euro, maar de winst daalde. Het bedrijfsresultaat lag met 416 miljoen euro 6,3 procent lager ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 282 miljoen euro – 3,1 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2011.

Aholds resultaten lagen onder de verwachting van analisten. „Maar dat komt omdat die de waarschuwing van Ahold niet goed hebben verdisconteerd”, zegt analist Richard Withagen van SNS Securities. „Ahold heeft veel goede kwartalen achter de rug. Nu is er sprake van een eenmalige dip. Dat is in maart al heel duidelijk gecommuniceerd. De onderneming heeft er vertrouwen in dat de resultaten in het tweede kwartaal weer beter zijn.”

Dat Ahold de tegenvallende resultaten kon zien aankomen, was een kwestie van in de agenda kijken. Het Paasweekend viel dit jaar relatief vroeg, waardoor ook de traditioneel rustige week ná Pasen, waarin het stil is in de winkels, nog meetelde in de eerste kwartaalcijfers. Vorig jaar viel die week in het tweede kwartaal.

Verder zegt het supermarktconcern dat de milde winter in de Verenigde Staten invloed heeft gehad op de resultaten. Naar eigen zeggen kan Ahold goed en snel inspelen op sneeuw en ijzel; de schappen in de winkels worden direct gevuld met de producten die de Amerikanen op dat moment wensen. Litertanks water, bijvoorbeeld.

De derde reden die Ahold noemt voor de tegenvallende resultaten zijn de aanhoudende slechte marktomstandigheden en het ingezakte consumentenvertrouwen.

Op de Amsterdamse beurs was het effect van de tegenvallende kwartaalcijfers van Ahold vanochtend direct te merken: de koers daalde met 4,6 procent. Rond het middaguur stond het aandeel op 9,15 euro.

Hoewel Ahold vorig jaar worstelde met lage groei en druk op de winstmarge, wist bestuursvoorzitter Dick Boer 2011 goed af te sluiten. Ahold presenteerde een winststijging van 19,2 procent en een omzetstijging van 2,5 procent naar 30,3 miljard euro. Vooral in de laatste maanden van vorig jaar boekte het concern goede resultaten. De nettowinst steeg in het vierde kwartaal met maar liefst 75,3 procent. Dat was vooral te danken aan de margegroei: van 4,7 naar 5 procent. Het bedrijfsresultaat steeg met 11 procent tot 328 miljoen euro.

Boer voorspelde al dat 2012 vanwege de recessie een „lastig” jaar zou worden voor de levensmiddelensector. Vooral in Europa geeft de consument minder uit, constateert de bestuursvoorzitter. In reactie op de kwartaalcijfers van vanochtend zei Boer dat de omzetontwikkeling in het tweede kwartaal „bemoedigend” is. „Wij blijven ervan overtuigd dat onze merken goed gepositioneerd zijn en dat we op schema liggen met onze strategische plannen.”