Sopraan Bernedeta Astari durft alles en geeft alles

Dutch Classical Talent Award. 3/6 Concertgebouw Amsterdam. Terugluisteren: www.radio4.nl

Door

Kun je een piano met een accordeon vergelijken? De finale van de eerste Dutch Classical Talent Award, voorheen Vriendenkrans/Het Debuut, bood een mooie dwarsdoorsnede van klassiek toptalent in Nederland. Maar de jury moest wel kiezen tussen een pianokwartet, een accordeonduo, een pianist en een sopraan.

The Amsterdam Chamber Soloists boden nauwkeurig samenspel in muziek van Bridge en Brahms. Pianist Thomas Beijer was de sterkste schakel, met een innerlijke rust die nog meer naar het ensemble mag overslaan. Even wennen was het aan accordeonduo Toeac, dat een ongehoorde bewerking bracht van Stravinsky’s Petroesjka. De theatrale presentatie deed soms artificieel aan, het arrangement geenszins: verwachtingsvolle crescendi, harde cuts en schmierende deuntjes werden met overtuiging uit de instrumenten getrokken.

Niettemin speelde de strijd om de eerste prijs zich af tussen pianist Beijer, die ook als solist aantrad, en sopraan Bernadeta Astari. Beijer gaf soepel een vertolking van delen uit Granados’ Goyescas, zonder zich in sentimentaliteit te verliezen. Moeiteloos schakelde hij daarop naar het gitzwarte Arcana van Rudolf Escher.

De Indonesische Astari drong door elk pantser met haar ontwapenende présence en een stem die verzorgd is, maar ook scherpe randjes durft te tonen. Ze beheerst alles én geeft alles. Zo viel de juryprijs haar terecht ten deel, al had Beijer hem ook verdiend.