Nederlandse mode bij papieren potten

Basic Instincts. Eusebiuskerk, Arnhem, Tot en met 29 juli. Info: Premsela.org, mmkarnhem.nl

‘Landschappen’ hebben de organisatoren ze genoemd, de zes enorme, rauwe installaties die neergezet zijn in de Eusebiuskerk in Arnhem. Ze zijn gemaakt van metaal, hout, kunststof en zelfs gootsteenontstoppers. Samen vormen ze de basis van Basic Instincts, een door Premsela georganiseerde tentoonstelling ter promotie van Nederland design, met mode als uitgangspunt. Hij begon vorige zomer in Berlijn en zal na Arnhem China en Rusland aandoen.

De expositie is vormgegeven door de Deense modeontwerper Henrik Vibskov, de selectie van de deelnemende ontwerpers werd gedaan door Luca Marchetti en Emanuele Quinz, een Italiaans duo dat vanuit Parijs grote modemerken adviseert en tentoonstellingen samenstelt.

Buitenstaanders zien soms beter wat er karakteristiek is aan Nederlandse mode, was de reden voor de keuze voor niet-Nederlanders. Bovendien hebben ze een onbevangener blik. Naast de bekende namen Klavers van Engelen, Iris van Herpen en Monique van Heist, kozen ze voor de jongere, en onbekendere Anne de Grijff en Oda Pausma.

De gedachte achter Basic Instincts is dat de Nederland geen lange modetraditie heeft, en dat ontwerpers zich daarom, meer dan in echte modelanden, laten beïnvloeden door andere disciplines. Al in de jaren negentig viel op dat Nederlandse modeontwerpers vaak conceptueel werkten – het idee was belangrijker dan sensualiteit. Dat is niet wat Marchetti en Quinz kenmerkend vinden aan de Nederlandse ontwerpers. Zij vinden de Nederlandse modeontwerpers vooral ‘pluriform’ en ‘veelzijdig’.

Basic Instincts plaatst mode naast recent werk van jonge productontwerpers en architecten. Bij de drie bewerkelijke jurken van Iris van Herpen staan onder meer potten van Siba Sahabi, die van aardewerk lijken gemaakt, maar bestaan uit laagjes papier en uit vierkante lappen samengestelde vloerkleedjes die het duo BCXSY maakte met Berbervrouwen. ‘Slow forward’, is het overkoepelende thema.

In een installatie van spiegelende kunststof repen worden de minimalistische, sober getinte kleren van Anne de Grijff gecombineerd met een maquette van een villa van Whim architecture en een stoel van Scholten & Baijings – ‘metropolitan sleek’. In de voorjaarscollectie voor 2011 van Klavers van Engelen, die uitging van rechthoekige lappen, zagen Marchetti en Quinz overeenkomsten met het werk van bijvoorbeeld Bo Reudler, die meubels maakt van takken die hij in een bos vond. ‘Soft future’ is de stijl gedoopt.

In Duitsland, waar Nederlandse mode een vrijwel onbekend fenomeen is, werd de expositie welwillend ontvangen, maar je kunt je afvragen of hij Nederlanders veel biedt. De dwarsverbanden zijn meestal interessant, maar de mode van Klavers van Engelen, Van Heist en Van Herpen is hier al vaker te zien geweest op tentoonstellingen. Het geheel wordt ook overschaduwd door de installaties zelf, en die zijn nou ook weer niet zo opwindend dat ze dat rechtvaardigen.