Volmaakte, korte kluchtjes

Theater

Zwischenfälle van het Burgtheater Wenen. Regie: Andrea Breth. Gezien: 2/6. Amsterdam. ***

Hilarische, absurdistische miniatuurtjes zijn het, ruim vijftig stuks, die regisseur Andrea Breth bij het Weense Burgtheater samenbrengt in de voorstelling Zwischenfälle. Zoals over een man die een ander tegen betaling een schop onder de kont wil geven, omdat hij er zelf een heeft moeten incasseren en toen niet adequaat reageerde. Of over een klant die een winkelmedewerkster tot het uiterste tergt omdat hij alles dat zij hem laat zien te duur vindt. Over een bruid die tijdens haar huwelijksnacht alsmaar met haar moeder blijft bellen, of over een dolkomische oplopende ruzie als gevolg van spraakverwarring en misverstand.

Op basis van teksten van de Russische avant-gardist Daniil Charms en de Franse schrijvers Georges Courteline en Pierre Henri Cami zijn volmaakte, korte kluchtjes van gemiddeld drie minuten ontstaan, die elkaar in een razendsnelle montage van slimme decorwisselingen opvolgen – niet voor niets ontvingen ook de technici applaus.

Het tienkoppige spelersensemble blinkt uit in timing, dictie en expressie; de belangrijkste voorwaarden bij dit soort toneel. Maar de acteurs weten in hun spel ook de diepere laag van de weemoed toe te voegen. Zo wordt elk geestig tafereel tegelijk een droef relaas van het menselijk onvermogen. Zwischenfälle duurt alleen wel drie uur en die opeenstapeling van verhaaltjes gaat, ondanks enkele slimme doorsteekjes, enigszins vervelen. Een apotheose blijft uit.

Het deel na de pauze is iets grimmiger, maar de scènes zijn nu zo gevarieerd, en zo losgezongen, dat die boodschap niet aankomt en de betekenis allengs verdampt.

    • Herien Wensink