Geen 'Greek' op de iPad

De iPadgame van gameontwikkelaar Fred van ’t Ent werd door Apple afgewezen vanwege de ‘dubieuze’ politieke inhoud. Bloedige spellen zijn in de Appstore volop verkrijgbaar, maar politieke karikaturen gaan het miljardenbedrijf blijkbaar te ver.

Apple heeft met de verkoop van 11,8 miljoen iPads en 35,1 miljoen iPhones in de eerste drie maanden van 2012 weer een winst van 11,6 miljard dollar in de boeken kunnen bijschrijven. De wereld van Apple lijkt perfect, met op de millimeter nauwkeurig ingerichte Apple Stores en winsten die zelfs de grootste miljardair doen duizelen.

Apple is gedisciplineerd tegenover zichzelf en anderen: alleen het allerbeste is goed genoeg. Daarnaast zijn ze niet scheutig met het verstrekken van informatie. Zo weten we weliswaar dat er meer dan een half miljoen Apps in de Appstore staan, maar over de hoeveelheid afwijzingen is nergens iets concreets te lezen. Ik ga u een verhaal vertellen over één zo’n afwijzing. Het geeft een piepklein inkijkje in het strenge, ondoorgrondelijke beleid van Apple.

In mijn iPadgame ‘Occupy the Game’ verstopten hebberige politici en bankiers zich op steeds een ander plekje op een foto. De speler moest hen vinden („Find Greedy People!”) en de eindbaas bekogelen met een tomaat. De verhaallijn was enigszins politiek. Zo heette één van mijn eindbazen ‘The Greek’ en een ander ‘Changelittle’ (president Obama). Zes weken geleden werd dit spel ter controle opgestuurd naar Apple. Drie weken terug kwam de reactie. Afgewezen.

Communicatie over de afwijzing was niet mogelijk. Bellen ging niet en op mails werd niet gereageerd: de beoordelaars bleven doodstil. In de standaard afwijzingsmail stond: „We found that your app contains content that is defamatory or offensive”. Dat was het zo’n beetje. We moesten dus inbinden. ‘The Greek‘ werd ‘Mr. Grabitall‘, ‘Changelittle’ werd ‘Mr. Greedy’, enzovoorts. Het verbouwde spel, leuk maar minder dan het origineel, stuurden wij opnieuw op. Dit spel staat sinds donderdag 24 mei in de Appstore.

Ik snap het: Apple zit niet te wachten op ‘dubieuze’ producten. Echter, in de gamewereld, waar in een gemiddeld spel meer doden vallen dan in een willekeurige Jason Statham film, had ik meer creatieve vrijheid verwacht. Bloedige spellen als GTA en Mortal Kombat staan bijvoorbeeld wel in de Appstore, maar een spel waar je een tomaat moet gooien naar een karikatuur die Changelittle heet niet? Dat wringt.

Uiteindelijk ben ik wel dolblij dat dit spel nu in de best lopende winkel ter wereld een plekje heeft gekregen. Wie hem downloadt zal ook direct veel van het originele verhaal kunnen herkennen in de glooiende Griekse heuvels, dansende cheerleaders en het monument in Washington DC!

    • Fred van 't Ent