Een negatieve kijk lost niets op

Deze versie van Vivaldi’s opera Farnace is tijdens het leven van de componist nooit uitgevoerd. Wij hebben de onvoltooide partituur van de zogenaamde Ferrara-versie gereconstrueerd en in Straatsburg de wereldpremière verzorgd. Het belangrijkste verschil met de bekende versie is dat bijna alle rollen door andere stemtypen worden gezongen.”

Countertenor Max Emanuel Cencic zong dit weekend in het Concertgebouw Amsterdam de titelrol in de Nederlandse première van Farnace in een concertante uitvoering met I Barocchisti onder leiding van Diego Fasolis.

„Het is geweldige muziek. Barokmuziek wordt vaak als afstandelijk gezien, maar Vivaldi is buitengewoon sterk in het uitdrukking geven aan menselijke emoties. In dat opzicht is hij modern. Hij weet vrolijkheid en tragedie goed over te brengen op het publiek.

„Het verhaal van Farnace is dramatisch. Het gaat over de strijd tussen Farnace, koning van Pontus in de eerste eeuw voor Christus, en zijn schoonmoeder Berenice. Het onderwerp van de opera is wraak. Farnaces vader heeft de echtgenoot van Berenice vermoord. Daarom haat zij Farnace, zweert samen met de Romeinse vijand en wil hem doden. Het verhaal vol intriges, bloedwraak en moord moet Vivaldi’s tijdgenoten erg hebben aangesproken. Het was een verhaal waarin zij hun eigen politieke werkelijkheid herkenden.

„Maar ook vandaag de dag spreekt het verhaal aan. De publieksrespons was geweldig. Het bijzondere van Vivaldi’s opera ligt in de poëzie en de emotionele diepte die hij het verhaal geeft. Zijn levensfilosofie is dat een negatieve kijk op de dingen niets oplost. Vivaldi heeft nooit een echt happy end, er is altijd een bittere noot, maar we zien dat liefde het wint van haat en oorlog. Het gaat om vergeving.”

Joep Stapel

    • Joep Stapel