Het betere bezorgen

De bezorgmaaltijd associëren we met gemak, niet met gezond. Janneke Vreugdenhil bestelt eten waar ze geen schuldgevoel van krijgt.

Zelfs voor wie graag en met liefde kookt, zijn er dagen waarop eenvoudigweg de tijd of puf ontbreekt om een maaltijd te bereiden. Geen nood, een paar muisklikken, een half uurtje geduld en daar staat de pizza-, spareribs-, taco-, roti-, of sushikoerier op de stoep.

Prima, voor zo af en toe. Maar wat nu als je twee, drie keer per week zo’n geen-tijd-of-geen-pufdag hebt? De kwaliteit van de gemiddelde bezorgmaaltijd is tamelijk treurig. Wie naar thuisbezorgd.nl surft, de bekendste bestelsite op het gebied van bezorgmaaltijden, kan de frituurlucht al vanaf het beeldscherm ruiken. Vet, zout, veel, daar komt het op zo’n beetje op neer.

Maar de laatste tijd lijkt er een kentering gaande. Steeds meer jonge bedrijven richten zich op het thuisbezorgen van verantwoorde, vaak biologische of in elk geval kwalitatief hoogwaardige maaltijden. Gemak hand in hand met gezond en culinair genot; het betere bezorgen, zeg maar.

Het is een ontwikkeling die volgens Iens Boswijk, oprichtster van restaurantsite iens.nl, niet uit de lucht is komen vallen. „We willen duurzamer, lokaler en gezonder eten. Je ziet het overal, in restaurants, in supermarkten, op stations en nu dus ook bij bezorgmaaltijden. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om van goed, verantwoord eten hun speerpunt te maken. En steeds meer consumenten vragen erom.”

Uitgebalanceerd

Dat ondervonden ook Onno Allart en Dunya Plat. In hun sportschool in Heerlen, waar ze naast sportbegeleiding ook aan voedingsadvies deden, hoorden ze steeds vaker verzuchten dat gezond eten zoveel tijd kost en dat het er daarom bij veel mensen niet van kwam. Beiden hadden in de horeca gewerkt (Allart stond onder meer in de keuken bij Het Arsenaal van Paul Fagel in Naarden) en vorig jaar besloten ze terug te keren naar hun grote passie, koken.

Het stel deed onderzoek in Londen, waar de luxe maaltijdservice al langer floreert. Ze vroegen ex-Arsenaal-collega Arnold Vellinga erbij en enkele maanden geleden was Delipure een feit, leverancier van uitgebalanceerde dagmenu’s voor mensen die graag gezond willen eten maar geen tijd of mogelijkheid hebben daar zelf voor te zorgen.

Naarmate de markt voor het betere bezorgen groeit, kristalliseren zich als vanzelf ook diverse doelgroepen uit. Zo is er sinds kort een ‘online traiteur voor kleintjes’, Magada, die baby- en peutervoeding aan huis brengt. En terwijl Delipure zich met name richt op sporters, lijners, en zwangere vrouwen, is Hiske Sterk van Sterk in Eten weer gespecialiseerd in gezinnen. Als de moeder van een enorme, uitgewaaierde, Amsterdamse familie kookt zij iedere dag een gezinshap die naar wens aan huis, op het werk of zelfs op de crèche van de kinderen bezorgd wordt. Een ideale oplossing voor drukke, tweeverdienende huishoudens.

„Het is heel simpel,” zegt Iens Boswijk. „We raken er langzamerhand van overtuigd dat gezond eten essentieel is, maar wat blijft, is ons chronische gebrek aan tijd. Als je na een lange dag werken thuiskomt, zijn er dus drie opties. 1. Je belt de pizzakoerier. 2 Je bakt vissticks. 3. Je spreekt van tevoren af dat iemand anders echt goed en lekker voor je kookt en dat eten bij je aflevert.”

Er is volgens Boswijk overigens nog een vierde optie, een die nog maar weinig wordt aangeboden: de inpandige traiteur bij bedrijven. Ja, dat zou misschien het allerideaalste zijn: na je werk even langs de kantine lopen en daar een versbereide maaltijd oppikken voor thuis. En dat er bij die traiteur toch ook zo af en toe pizza op het menu staat, en sushi. Maar dan echt lekkere, zonder frituurlucht.

    • Janneke Vreugdenhil