Gin and Tonic & Gen and Tonic

Op de laatste dag van het afgelopen jaar schreef ik in Honger & Dorst dat gin and tonic de drank voor 2012 zou worden. Nu, vijf maanden later, blijkt die voorspelling niet ver bezijden de waarheid. Bekende merken zien hun omzet fors toenemen. Onbekende ruiken hun kans. Barmensen en liefhebbers discussiëren over welke tonic het beste de karakteristieken van een bepaalde gin benadrukt.

Inmiddels is er zelfs een GINformatiecentrum opgericht met als doel de ginreligie verder uit te dragen. Aan mij hebben ze een trouwe discipel. Binnen mijn vloeibare dieet bestaande uit wijn vind ik een goede gin and tonic een welkome afwisseling. Van de week ontving ik van ‘het centrum’ een pakketje waarin drie miniflesjes (Bombay Sapphire, No. 3 London Dry Gin en Edinburgh Gin) en een flesje Fever Tree tonic.

Nu bestaan er, evenals over de te gebruiken tonicsoorten, overigens ook verschillende inzichten over het glaswerk waarin de mix gedronken dient te worden. Er zijn splintergroeperingen die dwepen met het ‘robuuste gin-tonicglas’ dat ik eveneens in het pakketje aantrof.

In Tunes, de bar van het Amsterdamse Conservatorium Hotel, schenkt de barequipe de bestelling juist in een groot, dun wijnglas, model Vinum Montrachet van Riedel. Persoonlijk heb ik mijn favoriet, Hendrick’s met Fever Tree zonder komkommer maar met limoen, daarentegen het liefst in de lichtgroene Riedel Happy “O” Wine Tumbler.

In de slipstream van de gin lijkt nu ook de drank die eraan ten grondslag ligt aan zijn comeback begonnen, Nederlandse jenever. In het NRC Handelsblad van 25 januari werd daar al verslag over gedaan door collega Corinne van der Velden. Zij tekende op dat Ketel 1 een maandelijkse borrel geeft waar alleen jenever wordt geschonken. Groot succes.

In de Amsterdamse hot spot Jimmy Woo is Bols ‘genever’ een vaste mixcomponent. Sinds de (her)introductie daarvan in 2008 (de drank bleef hetzelfde maar de fles was nieuw) is de omzet verdrievoudigd. Volgens Bols-directeur Hoorntje leert een jongere doelgroep inmiddels jenever te waarderen.

‘Het roept vaderlandse gevoelens op bij de nieuwe doelgroep. Die 25-plussers beleven wat met elkaar als ze een jenevermix drinken, omdat er iets Hollands geschonken wordt. Er komt dan een bepaalde trots naar boven op de vrijdagmiddagborrels.’

Een ‘Eigen Jenever Eerst Beweging’. Een mooie impuls voor de vaderlandse economie. Wilders zal er trots op zijn. En met het EK-Voetbal voor de deur een geweldig moment om in te haken natuurlijk. Alleen zou ik dan, net zoals met gin, niet kiezen voor mainstream maar voor een bijzondere genever.

Aldus proefde ik afgelopen week Fadograph, een genever gemaakt door Camiel Bulder, een fanatiek lid uit de nieuwe doelgroep die in samenwerking met distilleerderij Wynand Fockink. kleine batches van vijftig flessen stookt. Prachtige, in geur en smaak met gin flirtende genever, vanwege de hoge dosis jeneverbesesprit.

Maar volgens Bulder verschilt zijn Fadograph ook op andere punten met de gangbare soorten. ‘Andere kwaliteitsjenevers bevatten soms wel acht kruiden en specerijen en een hoger moutwijnpercentage. Met Fadograph houd ik het bewust eenvoudig: jeneverbes domineert, een lichte dosis moutwijn geeft de bite die de drank onderscheidt van gin. Een kleine toevoeging bergamotschil monteert het tot een fris en gebalanceerd geheel. Omdat er zo weinig ingrediënten in zitten, blijven deze overeind in cocktails met kruidige ingrediënten zoals rode vermout. Daar heb ik Fadograph oorspronkelijk voor gemaakt, om bartenders te inspireren die met mooie dranken werken.’

Ofschoon kleinschalig is Bulder’s initiatief niet onopgemerkt gebleven. Een aantal flessen uit zijn eerste batch van vijftig vond een plek bij Hiding in Plain Sight, een door twee Argentijnen gerunde klassieke cocktailbar in Amsterdam die vermomd als bruin café, pas enkele maanden open is en nu al in de Sunday Times wordt genoemd als een van de vijftig beste bars ter wereld. Hier wordt Fadograph met name in de klassieke Aviation cocktail gebruikt.

Door 74 in Amsterdam verwerkt Fadograph in hun Hard Grapht, En inmiddels is Fadograph zelfs buiten de landsgrenzen gesignaleerd. Hoofd bartender Alex Kratena van Artesian at The Langham (Londens oudste vijfsterrenhotel) heeft een fascinatie voor jenever, getuige zijn zeer exclusieve collectie die hij voert.

Kratena maakt met Fadograph een gimlet, Bright & Beautiful, waarin onder andere ponzu azijn en mandarijnenbitters zijn verwerkt. Mij is dat allemaal echter te ingewikkeld. Ik proefde Fadograph met veel ijs en Fentiman’s tonic en kwam tot de conclusie dat Hendrick’s moest vrezen voor zijn plek in het vriesvak.

Fadograph is nu alleen nog te koop bij Le Cellier, Spuistraat 116, Amsterdam (020-6386573) voor € 34,50 of informeer via camiel@fadograph.com dan wel via Twitter