De beursgang die geen beursgang mag heten

Over anderhalve week gaat Douwe Egberts naar de beurs in Amsterdam. De grijze handel kan dan beginnen. Op 9 juli volgt de officiële beursnotering.

Weldra is het zover. Douwe Egberts, dat in 1753 in het Friese Joure werd opgericht, gaat over anderhalve week naar de beurs in Amsterdam en keert daarmee terug naar zijn moederland.

Op 12 juni krijgt het koffie- en theebedrijf een eerste, nog niet officiële notering op het Damrak. Op 9 juli volgt de definitieve notering van DE Master Blenders 1753, zoals het bedrijf officieel gaat heten.

De beursgang van Douwe Egberts – die eigenlijk geen beursgang is – is het gevolg van de splitsing van het Amerikaanse moederbedrijf Sara Lee in een vleestak en een koffietak, zoals het bedrijf uit Chicago begin 2011 aankondigde. Aangezien er geen nieuwe aandelen worden uitgegeven, is beursgang niet helemaal de juiste benaming.

De huidige aandeelhouders van Sara Lee krijgen straks naast hun ‘gewone’ aandeel een aandeel DE Master Blenders 1753 en een superdividend van 3 dollar per aandeel.

Op dinsdag 12 juni gaat de ‘grijze handel’ van start: vanaf dat moment kunnen de zittende aandeelhouders beslissen of zij hun nieuwe aandeel DE willen houden of verkopen. Naar verwachting zullen de Amerikanen hun aandelen niet en masse van de hand doen; daarmee treffen zij voornamelijk zichzelf in de portemonnee.

Circa vijftig procent van de huidige Sara Lee-aandeelhouders zal op termijn van zijn aandeel DE af willen, zo is de inschatting. Sommige investeerders zullen hun aandelen verkopen omdat zij bijvoorbeeld niet willen – of mogen – investeren in fondsen met een beursnotering in het buitenland.

De prijs van het aandeel DE is nog niet vastgesteld. De referentieprijs wordt op 12 juni voor de opening van de beurs door Sara Lee bekendgemaakt. Deze wordt vastgesteld op basis van rapporten en waarderingen van financieel analisten en zakenbankiers. DE Master Blenders 1753 kan naar verwachting doorstoten naar de AEX-index, de top 25 van de Amsterdamse effectenbeurs.

Douwe Egberts is wereldwijd de nummer drie op de koffiemarkt. Op één staat Nestlé (bekend van Nespresso, Nescafé, Dolce Gusto), op twee Kraft (Café Hag, Jacobs). Op de theemarkt is Unilever veruit de grootste speler, met het merk Lipton. Bij DE is de theetak (Pickwick) goed voor slechts 6 procent van de totale omzet.

De omzet van DE bedroeg in 2011 – althans, in het fiscale jaar 2011 dat afliep in juli van dat jaar – 2,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat was 363,3 miljoen euro. 28 procent van de omzet komt uit Nederland.

Sinds 1978 was Douwe Egberts onderdeel van het Amerikaanse voedingsmiddelenbedrijf Sara Lee. Nu, 34 jaar later, komt de scheiding in zicht. De afsplitsing was begin vorig jaar al aangekondigd. Op 1 maart van dit jaar kwam naar buiten dat DE een beursnotering in Nederland zou aanvragen. Op een analistendag in de Amsterdamse Westergasfabriek, twee weken later, ontvouwden bestuursvoorzitter Michiel Herkemij en president-commissaris Jan Bennink hun plannen. In beginsel gaat Douwe Egberts zich richten op de innovatie en renovatie van bestaande producten, beklemtoonden zij. Binnen 24 maanden zal er aan werkelijk ieder product wel iets veranderen, zo beloofden zij.

Sinds de introductie van de Senseo, in 2001, was er qua innovatie weinig gebeurd. En dat terwijl de Nederlandse koffiemarkt de afgelopen tien jaar geen moment heeft stilgestaan. De van oudsher zo populaire filterkoffie maakte plaats voor koffie met een smaakje. Met de komst van apparaten voor koffiepads of -cups werd individuele koffievoorkeur gecreëerd.

Douwe Egberts gaat ook mee met de trend van de versgemalen koffiebonen: dit najaar komt het bedrijf met een nieuw apparaat waarop de consument een bakje van zijn keuze met bonen kan bevestigen. Ook komt er een nieuw Senseoapparaat op de markt.

De overname van CoffeeCompany, de hippe koffieketen die met 35 vestigingen marktleider in Nederland is, duidde er eind vorig jaar al op dat DE wil profiteren van de groeiende koffiemarkt.

Overigens gaat niet alleen DE’s beursnotering verhuizen; dat geldt ook voor het hoofdkantoor van Douwe Egberts. Vanaf 3 juli is het bedrijf niet langer in Utrecht gevestigd, maar aan de Amsterdamse Oosterdokkade, vlakbij het Centraal Station, waar ook bedrijven als Vodafone en TomTom zitten.

Werkelijk alles verandert, bij DE.

    • Barbara Rijlaarsdam