'Champagne voor elke nieuwe collega'

Ronald Goes (46) staat aan het hoofd van de internationale tv-productietak van Warner Bros. In het verleden was hij in Nederland betrokken bij het opzetten van RTL Productions, SBS en Talpa. „Van iets nieuws beginnen, krijg ik de kriebels.”

Ronald Goes, Talpa Laren, 07-07-06 © Foto Merlin Daleman Merlin Daleman ©

Warner Bros

„Werken bij Warner Bros is een jongensdroom. Iedereen kent wel iets van het bedrijf: Harry Potter, Dallas. Ik zat in 2009 een tijdje thuis vanwege een sabbatical toen op vrijdagavond om half elf de internationale baas van Warner Bros belde. We hebben tot half 2 aan de telefoon gehangen. Hij vroeg mij een internationaal netwerk op te zetten buiten Amerika op het gebied van tv-producties. Geweldige kans.”

SBS

„Harry Sloan van SBS Broadcasting benaderde Fons (Van Westerloo, red.) en mij in 1995 of we een nieuwe zender wilden opzetten. Bij RTL riepen ze: dat gaat nooit lukken, het land is te klein voor zoveel kanalen. Maar als iedereen zegt dat iets niet kan, wordt het pas leuk voor mij.”

John de Mol

„Bij Endemol maakte ik kennis met John de Mol. Hij wilde dat ik operationeel directeur werd. De Mol dacht: als die financiële gozer zorgt dat de buitenlandse vestigingen lekker lopen, dan kan ik me op het creatieve concentreren. Die man is een fenomeen op zijn vakgebied. We vulden elkaar aan.”

Talpa

„Na zijn vertrek bij Endemol riep De Mol: we gaan iets leuks doen. Je weet wat ik wil, ik weet wat je kunt, zullen we een mediabedrijf beginnen? Bij Talpa hebben we met een fantastisch team het onmogelijke klaargespeeld door in korte tijd een zender en een goed draaiende organisatie neer te zetten. Voor het team was het einde van Talpa vreselijk, maar strategisch is het avontuur wel geslaagd. Veel Talpa-programma’s worden nu bij RTL uitgezonden.”

Reizen

„Het is zo gaaf om een internationale baan te hebben. Ik reis in de weekenden op en neer tussen Londen en Mijdrecht waar mijn partner woont, maar ik krijg ook een hoop te zien van de wereld. Bij verre trips buiten Europa hanteer ik de stelregel: de helft van de dagen ga ik werken, de ander helft doe ik iets voor mijzelf. Als ik aankom, huur ik op eigen kosten een auto met chauffeur die mij de hele stad laat zien.”

Cultuurverschillen

„Ik ben van verschillende startende omgevingen naar een groot, goedlopend bedrijf gegaan. Dat is heel leerzaam. Ik zit voor het eerst een uitgebreid strategisch plan te schrijven. Alles is verder al geregeld. De Amerikaanse bedrijfscultuur lijkt op die in Nederland: het is direct en prestatiegericht. In Latijns-Amerika of Zuid-Europa gaat het allemaal met wat meer omzwervingen. Ik deed eens een boardmeeting in Italië en wilde tien punten bespreken in drie uur. Na vijf uur vergaderen was ik blij dat ik zes zaken over het voetlicht had gekregen.”

Beste advies

„Plan niet te veel. Pak wat je het beste past en als je ervoor gaat, ga er dan ook maximaal voor. In het bejaardenhuis gaat het alleen nog om: heb je de mooiste verhalen? Elke dag wil ik een hoofdstuk toevoegen aan dat jongensboek.”

Pionieren

„Van iets nieuws beginnen, krijg ik de kriebels. Je voelt je een Pietje Bel. Als je een goed team hebt, kun je de wereld veroveren. De organisatiestructuur is ondergeschikt aan organisatiecultuur, vind ik. Voor elke nieuwe medewerker neem ik een fles champagne mee. We pakken de kurk, zetten er naam en datum op en stoppen die bij mij in een schaal op kantoor. Dat heb ik van Fons geleerd. Iedereen is belangrijk in een bedrijf, daar geloof ik heilig in.”

Jorg Leijten