NS-topman wil samen met ProRail

NS-topman Bert Meerstadt wil dat spoorbeheerder ProRail weer wordt samengevoegd met NS. „De rigoureuze knip tussen NS en ProRail heeft nog steeds negatieve gevolgen voor de reiziger”, schrijft hij in een brief aan alle partijen in de Tweede Kamer. „Dit moet zeker worden hersteld.”

ProRail werd in de jaren negentig afgesplitst van NS om marktwerking mogelijk te maken. Door het beheer van het spoor in handen te geven van een onafhankelijke partij, kon er ruimte komen voor andere vervoerders.

De laatste tijd is er echter nogal wat kritiek op het functioneren van ProRail. In de Tweede Kamer gaan stemmen op de spoorbeheerder onder te brengen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

NS-topman Meerstadt stelt nu voor te bekijken of ProRail weer kan worden samengevoegd met NS. „NS pleit in het belang van de reizigers voor een onderzoek naar de beste verbinding tussen NS en ProRail”, schrijft hij. Daarbij valt te denken aan de verantwoordelijkheid voor onderhoud en het oplossen van storingen, zo laat een woordvoerder van Meerstadt weten. Hij benadrukt dat de toewijzing van spoorcapaciteit onafhankelijk moet blijven.

Om de prestaties op het spoor te verbeteren, zijn NS en ProRail nauwer gaan samenwerken. Zo runnen ze samen een verkeersleidingscentrum in Utrecht. Tijdens de afgelopen winter liep het spoorverkeer echter opnieuw vast. NS legde de schuld bij ProRail. „Door winterperikelen wordt duidelijk dat er aanvullende stappen nodig zijn”, schrijft Meerstadt.

ProRail laat weten open te staan voor alle suggesties die leiden tot een beter product voor de reiziger. Maar de spoorbeheerder wil geen grote „structuurveranderingen”.